tisdag 8 juli 2008

BILSEMESTER TILL BERGEN

Resan med bil började i Dalarna
och första anhalten var
KLÄPPEN, där vi intog lunch.
VI som gjorde denna resa var
sonen, sonhustrun och deras lilla dotter
min älskade lilla "Guldlock", 2 år
Vackra väger och ögonbedövande vyer hela tiden.
Mäktiga berg och forsar
som plöjde sig fram
på båda sidor av vägen
och som antingen strilade
eller sprutade vatten
utför klippväggarna

En söt liten vit kyrka mitt i byn i Öye by.
På hemvägen besökte vi här en stavkyrka.


Underbar lunch i Tyinkrysset.

Restaurangen var mycket naturdesignad
med otroligt många uppstoppade djur
som lilla Guldlock kunde titta på.


Precis utanför huskutan fräste en
rytande fors fram i två stora armar
och dånet var starkt.


Vägen var bitvis smal och slingrade sig
som i Alperna nästan.
Och vi körde igenom 50 TUNNLAR!!
Den längsta 2,5 mil!

Så kom vi då fram till "vårt" hus i Bergen

Många handelshus ligger utmed kajpromenaden

och längs kajen finns såväl privata segel- och

motorbåtar som marinfartyg, trålare och
kryssningsbåtar.
Människor strosar hela tiden utmed
detta kulturhistoriska promenadstråk
och stundvis
var det tjockt packat med folk -
åtskilliga främmande språk
kunde jag höra.
Mycket spanjorer, italienare, fransmän
och amerikaner verkade ha lagt
sin semester till Bergen.
Många uteserveringar fanns
utmed kajen. I skuggn var det
35 grader - i solen -
?kanske 43?
Vi föredrog skuggan just då
så någon uteservering
var inte aktuell för oss.


Bergens mest betydande minnesmärke
är BRYGGEN, som står på
UNESCOs lista över världens mest
betydande kulturminnesmärken.

1702 brann hela Bryggen ner till grunden
och fick byggas upp igen efter mönster från
hansatiden och ser idag ut som på medeltiden.

Konstnärer och konsthantverkare har
sina ateljéer sida vid sida om andra
kreativa verksamheter. Här finns
flera pubar och mysiga restauranger.

Man kände sig liten att gå bland
dessa gamla ärevördiga byggnader.

En underbart vacker gammal dörr.

Vid kajens innersta, ligger Fiskmarknaden.
Här handlade vi underbar rökt lax och
absolut nykokta räkor till våra luncher.

Färdiggjorde lyxiga mackor fanns också .....


...... och blomsterstånd förståss!

Vid ingången till Parken, låg detta
vackra "lusthus", som var rikt
dekorerat med blommor av olika slag.



Vi gjorde en sightseeing promenad
bland hus och trånga gränder i den
gamla delen av Bergen. Små söta
pittoreska hus och det kändes ibland
som att ströva runt i Paris gränder.

Jag besökte även Bergens Konstmuseeum.
Om det ska jag visa bilder vid
ett annat tillfälle.
Besök i Mariakirken (år 1150)
Under medeltiden var Bergen med sina
27 kyrkor ett religiöst centrum
i Norden.
Kloster fanns här av: benediktiner,
cistercierner, augustiner, dominikaner
och franciskaner.
Där var mycket mörkt inne i kyrkan
och kanske
är det svårt att tyda bilderna.

Trappan upp till predikstolen var
kantad av amoriner och människofigurer.

Närbild av den yppiga kvinnan.
Kanske var detta vad prästerna
förr fick "til lyst"?

Håkons Hall blev hårt förstört under
andra världskriget, men är nu
återuppbyggt.
På en utbyggnad i parken avfyrades
21 dånande kanonskott, precis kl 12.oo.
Lite beklämd blev jag. Det var första
gången jag hörde kanonskott - och detta
har ju varit verklighet för Norge
under occupationen.
Skotten verkligen DÅNADE och
marken skalv!! En konstig känsla:
lite rädsla, nostalgi och sorg och ändå
storslaget
- att man håller traditionen vid liv.

En vacker gatlykta
- såna fanns det gott om -
får avsluta mitt
BERGEN-besök.




18 kommentarer:

Unknown sa...

Hej hittade hit från HELENA (vildaella )!

Ville bara lämna lite spår att jag snokat igenom din blogg;) fina bilder fra Bergen hadde jag inte blivit Norsk Stockholmare, hadde jag blivit en bergenser ;)

Kram på dig ha en bra dag//Monica

Helena sa...

Välkommen hem min vän!
Tack för dina goa kommentarer på min blogg.....jag blir alltid så glad när jag läser dem.=)
Jasså du är bara hemma på blixtvisit.....vart bär det av härnäst tro?
Det syns att di haft en härlig semesterresa......väldigt vackra bilder.
Jag fastnade speciellt för bilden på den otroligt vackra gamla dörren.=)
Ha en skön kväll!
Kram

Anonym sa...

Vilken fascinerande och intressant resa! Tack för att vi fick se lite av allt du upplevt.
Bergen...tänk, jag visste inte det är så vackert.

Det sägs att det är så dyrt allt i Norge, stämmer det?

Lycka till med nästa tripp!
Kramar, Yvonne

Eleonora sa...

Skrulla 2:
Kul att du tittade in. Välkommen tillbaka!
Helena:
Ja det var en härlig resa.Den gamla dörren var underbart vacker!
Marskatten:
Ja, dyrt var det!! Nästa trip: Sigtuna - bara tant Brun är dyrt där.

Bloggblad sa...

Tack för en trevlig rundtur i Bergen så här på kvällskvisten!

Ha det så gott på nästa resa. Själv njuter jag av att vara hemma igen - med fina färska minnen.

Räkorna där på bilderna såg smarriga ut!

Unknown sa...

hahah är redan tillbaks ;) nu såg jag att vi var grannar nestan också *ler* jag är oxå Nacka bo

Eleonora sa...

Bloggblad:
Roligt att du följde med mig i Bergen. Helt otroligt vacker stad och såå internationell! Räkorna var det bästa jag någonsin ätit!!! Och laxen gick inte av för hackor.
Skrulla 2:
Festligt att vi bor så nära, Jag finns i Saltsjöbaden. Och du??

Helena sa...

Nu har jag fixat till bloggen så att det går att kommentera.
Så härligt att ha dig hemma igen....jag blir alltid så glad av dina kommentarer.
Ha en skön dag min vän!
Kram

Unknown sa...

Ektorp ,)

Bilder från min kamera sa...

Du har blivit nominerad av mig! Kika in på min blogg få du se!

Tankevågor sa...

Fantastiskt fint att få hänga med till Bergen! Verkligen vackra bilder och intressant text. Kändes som TV-programmet "Packat och klart" :-)

Elisabeth sa...

Sitter här och väntar på att vi ska åka iväg till Raja... men nu fick jag ju en storslaget vacker rundtur till Bergen också!

Underbart att få följa med genom dina bilder... och till Bergen har jag aldrig varit. Till Trondheim har jag varit och besökt den vackra Nidarosdomen... en magnifik och ståtlig domkyrka, åtminstone som jag minns det.

Varm varm kram...och var rädd om dig!

Eleonora sa...

Skrulla 2:
Nästgårds alltså - kul.!
Erika:
Jag blir både superglad och lite rörd. Så vänligt av dig att uppmärksamma min blogg! Tusen och åter tusen TACK!! och kramar.
Londongirl:
Så roligt att du gillade vår tur till Bergen. För mig var det en enastående upplevelse -- blev glatt överraskad av det mesta. Välkommen förresten att hälsa på mig flera gånger! Kram.
Elisabeth:
Trondheim har jag också varit i och i Nidarosdomen oxå. Kul att du tog dig tid att hänga med på vår underbara naturupplevelse. Det kommer nog snart fler. Kram

Hela rubbet sa...

hej

så fina foton från norge,
har kikat runt här i din blogg

Hela rubbet sa...

hej

så fina foton från norge,
har kikat runt här i din blogg

junhe sa...

härliga bilder från bergen!!! själv har vi varit uppe vid grövelsjön och vandrat...igen. men fjällvärlden är så beroendeframkallande!!! tack för sommarhälsningen och ha dt gott/ kram junhe

Isabelle sa...

Oj vad många fina bilder!
Tittade in för att säga
Grattis på namnsdagen :-)
Kram!

Musikanta sa...

Jag trodde faktiskt på dig när du skrev att du tagit semester från bloggen - men du kan förstås inte avhålla dig från att skriva när du får uppleva så mycket trevligt.

Tylösand känner jag väl till eftersom jag varit på besök där många gånger i mitt tidigare liv

Däremot har jag aldrig varit i Bergen. Det verkar var en fascinerande stad upplagt för en semesterresa. Roligt att se alla fina bilder du tagit.