måndag 21 juli 2008

SEMESTER I SIGTUNA

Förra semesterveckan tog jag med mig barnbarnen (tonåringar) till den lilla söta orten Sigtuna, där jag hyrt ett hus, som tillhör KKF (Kvinnliga Kontoristföreningen). Tur med vädret hade vi hela veckan och det blev mycket bada för ungdomarna. Pga mina leder badar jag inte längre i kalla, svenska vatten. Huset ligger vid Strandpromenaden, som är bilfri och med en härlig utsikt från sittgruppen.




2 röda vinbärbuskar dignade av bär!



På Stora Torget står Rådhuset, som är från 1700-talet.

Idag är Rådhuset museum och en populär vigsellokal.




Stadens huvudgata och Sveriges äldsta bevarade gata
med ett gatunät och tomtindelning som bygger
på stadsplanen från stadens grundläggande
på 970-talet! Flera cafeér och
restauranger ligger här.



Underbara affärsskyltar utmed Stora Gatan




Den mest förtjusande lilla telefonkiosk

finns kvar. Den här modellen minns jag
faktiskt från min barndom.


Det var vikingafestligheter i staden.
Här en tuff viking som handlar grönsaker.


Skölden hade han hängt på staketet.


Vid Sigtuna Museum pågick en utgrävning. Avloppsrören skulle bytas och då fann man en kyrkomur och en grav. Arkeolog Anders Wikström tror att det är två eller flera individer som är gravlagda i den här mycket speciella graven. "Kan det vara en kung? Emund slemme eller kanske Stenkil?" Onsdag den 16/7 skulle arbetet avslutas - enligt planerna. Men man vet ju aldrig ... när en arkeolog kommer i farten ....















Varje dag avslutades med en sväng ner till Hamnen och
kiosken VÅFFLAN, där jätteglassar intogs.
Sista dagen - en hink med glass, grädde, nappar
och annat segt godis!!


Den lilla rara "Tant Brun" (kondis) säger
ADJÖ till oss.





TACK OCH VÄLKOMMEN TILLBAKA















10 kommentarer:

Bilder från min kamera sa...

Tack för titten och snälla rara ord- meningar på min blogg. :)

Första bilden är så fin. Grinden ser så inbjudande ut. Vinbär plockade jag som liten och åt. Sista bilden är då för söt. Liten gumma där hon står och se så söt ut. Alla dina bilder säger så mycket var och en på sitt sätt.

Låter som en trevlig avkoppling i det hyrda huset med barnbarn.

Hoppas ditt finger har blivit bättre, det kändes nog inget vidare att fastna med det där.

Har det så bra i sommarsolen, det lilla den lyser t.o.f.

Kram kära du!

junhe sa...

hej! min man har 15 par skor hemma, ingen gissade rätt, men du var en av dem som var närmast. skicka mig din adress via gmail, så kommer ett paket med posten. tack för medverkan. ha en bra dag/ kram junhe

junhe sa...

ok, då hör jag med kråkstina *hihi*

Musikanta sa...

Vilka fina foton du har tagit! Jag var i Sigtuna med min kyrkokör i slutet av 90-talet men det verkar som om inte mycket har förändrats sen dess. En underbar liten stad!

Inkan© sa...

Å tack för fina bilder och lite Sigtuna-brus... nu längtar jag efter ett besök dit.
Jag bodde i Sigtuna under ett år i min ungdom: en underbar tid!
Och tänk jag känner ju igen mig så väl...

Stina sa...

Vad härligt det ser ut. Kramis gumman

Helena sa...

Vilka fina bilder....det ser ut att vara en mysig liten stad.
Härligt för dig att få rå om ungdomarna ett tag......de brukar ju ha lite mindre tid i den åldern för oss vuxna.
Hoppas att du är bättre i handen nu.
Nu ska vi grilla lax och göra potatis och grönsakspaket som också ska läggas på grillen.
Ha en skön kväll vännen!
Kram

Helena sa...

Ja tänk om du hade kunnat komma på middag.....det hade varit kul.=)
Du får göra en semester tripp till norrland tycker jag.=)
Ha en fin dag vännen.
Kram

Ingrid sa...

Så härligt det ser ut att vara i Sigtuna. Du har verkligen fångat stämningen där.
Jag hoppas att ditt finger är bättre nu och läker som det ska!
Kram Ingrid

BiRDiE sa...

Men gud så gulligt! Där har jag aldrig varit... är nog värt ett besök, inser jag.