fredag 22 februari 2008

Vecka nr 8

I måndags var jag som vanligt på min Konsthistoria. Vi är nu inne i Norge och behandlar för tillfället Edvard Munch, som levde 1863-1944. Munch har påverkat konstutvecklingen i stort. Han var tecknare, grafiker, romantisk, stark epressionist - modern dog när han var 5 år och han skildrar därför ofta döden. Han återkommer flera gånger med samma bild, utförd på olika sätt med några års mellanrum. T.ex. Det sjuka barnet och Flickorna på bron. Åtskilliga självporträtt har han också gjort. Det vi kanske känner bäst till är Skri - en ganska otäck tavla.
Vid 20 års ålder kom han in i bohemiska/radikala kretsar, där morfin och andra droger förekom. Han blev en stor beundrare av Marxx och Nietzsche, kanske mycket för att han bodde i Berlin i 16 år. Munch var även mycket god vän med Strindberg. Han såg mycket bra ut och hade stort kvinnotycke och följaktligen många "historier". Han hade en fästmö, Tulla Larsen, men vågade aldrig ta steget till äktenskap - han var egentligen rädd för kvinnor.








På tisdagen var det årsmöte på SPF. Efter mötet - som gick snabbt och bra - serverade vår fantastiska klubbmästare en härlig lunch med ett glas vitt till. Jättegott!
Onsdagen besökte jag Sholl på Kungsgatan för att få fina semesterfötter! Blev som en liten baby så len och fin och svävade hemåt på lätta fjät.
Igår var jag först och färgade bryn och fransar också inför semesterresan. Jag tar ju ögondroppar mot min gröna starr och dom har den goda egenskapen att jag får fler och tätare ögonfransar!! Det är bara det att dom blir vita - så därför måste det bli färgning.
På em hade jag "min" seniorklubb. Jag hade dukat upp med kaffe och princesstårtor. Vi berättade roliga historier och skrattade mycket och länge - något som jag tror de flesta behövde göra, även jag själv.
Idag blir det städning hos mig och strykning hos dottern. Nu är jag rejält försenad därför att jag först ville få iväg detta inlägg, så nu säger jag adjö för idag och må så hjärtligt gott alla kära vänner.



9 kommentarer:

Inkan© sa...

Å så kul! Just Munch är så enormt speciell och hans färget är fantastiska liksom hans bilder, känslor etc.
Jag var ett år på en utställning på konstmuseet i Trondheim som bland annat visade hur Munch arbetade fram "Skriet" - den berömda. Allt om Skriet var i ett särskilt rum och började med skisser som tydligen gjordes om gång på gång och sedan med färg som om han prövade sig fram innan den slutliga målningen var klar. Minns hur fascinerande det var.

Så såg jag en Munch-utställning i Oslo för många år sedan som gav mig enormt mycket. -Det var långt innan den berömda kuppen,då Skriet blev stulen + några till. Tur att allt kom tillrätta så småningom.

Munchs liv var spännande - såg du den norska spelfilmsdokumentären som gick på TV för många år sedan?
Han var så tunnhudad och sårbar.

Helena sa...

Ha en mysig fredag vännen!
Kram

Eleonora sa...

Inkan:
Va roligt att du vet så mycket om Munch. Han var ju en mycket känslig person och lättpåverkad och som sagt livrädd för kvinnor (trots att han tydligen hade många). Han hade också många motgångar i livet, blev förtalad av ex.fästmön bl.a.
Jag såg dessvärre inte dokumentären i TV. Hoppas den kan komma i repris.

Eleonora sa...

Helena:
En mysig fredag önskas du med!!

Christina sa...

Så intressant, verkar trevligt med din konstkurs.
Lämnar en kram till dig här.....

BiRDiE sa...

Önskar dig detsamma!

"Han hade en fästmö, Tulla Larsen, men vågade aldrig ta steget till äktenskap - han var egentligen rädd för kvinnor".
Är det DET min man är, med andra ord - rädd för kvinnor? ;)

Kram!

Stina sa...

Hoppas att du får en bra dag, gummeligumman.:-) Kram Stina

Elisabeth sa...

Jag kan som vanligt bara tacka för att jag får lära mig lite om konstens målande värld! Tack, min vän!!
Edvard Munch är inte, åtminstone av det lilla jag sett, någon favorit hos mig! Lite skrämmande och dyster... med motsättning och förvirring av de starka färgerna!

Du skriver att du har grön starr, måste vara besvärligt! Men kanske droppar gör det mer hanterbart?

En varm kram till dig...

Eleonora sa...

Christina:
Ja min konstkurs är veckans glädjeämne - väldigt mycket beroende på att föreläsaren är så skicklig och så starkt fångar mitt intresse.
Birdie:
Har svarat på din place.
tina:
Tack för din hälsning.
Elisabeth:
Munch är inte direkt min favorit heller, men han har gjort några fina barntavlor, som jag gillar. Den gröna starren håller jag så länge det går på avstånd genom ögondroppar.
Laserpunktering av ögat har jag också gjort ett par gånger.