torsdag 7 februari 2008

1980 vs, 2008


Idag fyller jag år - så det blir inte mer bloggande för mig för dagen.
I morgon reser jag till Dalarna för jag måste få träffa mitt lilla minsta barnbarn, som jag längtar så förfärligt mycket efter. På lördag ska jag passa på och träffa en blogvän där i staden och det ser jag fram emot jättemycket.
Lämnar något kul här nedan åt er - hoppas ni orkar läsa!
HA DET GOTT ALLA VÄNNER
1980
Kommer du ihåg det fantastiska årtiondet, då:

1. Vi trodde fullt och fast på att George Michael var hetero
2. Vi stod gärna i en lång kö utanför en telefonkiosk, varje gång vi skulle ringa hem
3. Hockeyfrillan symboliserade den moderna mannen!
4. Seglarskon blev betraktad som både klassisk och tidlös
5. Permanentat hår var trendigt, både till honom och henne
6. Att äga en BALL-tröja var lyckan
7. Dirty Dancing-stjärnan Patrick Swayze var supersexig
8. En lycrasak vid namn BODY fanns i alla flickors 9. Axelvaddar, jo större desto bättre, gav oss en naturlig silhuett.
10. Mascaran skulle inte vara svart, men ha samma färg som ögonen
11. Alla maträtter som innehöll ananas hette något med Hawaii
12. Den häftigaste förrätten var räk-cocktail, och den coolaste drinken var Campari
13. Vi kunde inte hoppa omkring när vi hörde musik, för då hackade skivan (LP:n)
14. Det fanns en speciell möbel till stereoanläggningen
15. Vi gick med i bokklubbar, musikklubbar och vi samlade på otaliga kort och bilder av popstjärnor, idrottshjältar och djur
16. Tipp-ex var den nya revolutionen, som kunde rätta till stavfel
17. Leggings och stor T-shirt var en helt naturlig kombination
18. De allra tjusigaste planscherna/bilderna som vi hade på väggen var av kyssande par i solnedgången, gråtande clowner och galopperande enhörningar
19. Vi gick på aerobics med stringtrosor utanpå gymnastikdräkten och tyckte att det var helt naturligt
20. 'Jag skriver en check' var en helt vanlig replik
21. Fastfood var det samma som en grillkorv med bröd
22. Ett joggingställ var inte ett joggingställ med mindre du hade vita tennissockor utanpå byxorna, benvärmare, eller hade rullat byxorna upp till mitt på vaden
23. En mus var ett djur

År 2008,
Du vet att du lever år 2008 när:
1. Du knappar in en pinkod på mikrovågsugnen
2. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer
3. Du skickar ett e-mail till personen, som sitter bredvid dig
4. Orsaken till att du har tappat kontakten med dina gamla vänner är, att de inte har en e-postadress eller en mobiltelefon
5. Du har arbetat vid samma skrivbord i 5 år men under 3 olika firmor
6. Din chef kan inte ditt jobb
7. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar
8. Du ringer till familjen för att höra om de är hemma när du närmar dig entrédörren.
10. All reklam på TV har en Internetadress under
11. Du får panik om du glömmer mobiltelefonen hemma och vänder om för att hämta den!
12. Det första du gör når du stiger upp, är att koppla upp dig på nätet, innan du sätter på vattenkitteln till en snabb kopp pulverkaffe.
13. Du lägger huvudet på sned når du ler
14. Du läser detta och nickar och småler
15. Du vet precis vem du skal skicka detta mail vidare till
16. Du har för bråttom till att lägga märke till att nummer 9 i denna lista saknas
17. Du var tvungen att skrolla upp igen för att kontrollera att den faktiskt inte var där
18. och nu sitter du och skrattar för dig själv !


Frågan är ...
Följer du med tiden,eller håller du bara på att bli gammal??



14 kommentarer:

Musikanta sa...

Du glömde att skriva att en av de vanligaste meningarna nuförtiden är "Var är du/ni?". Vad kan den ha varit 1980? Jag kommer inte ihåg så mycket från 1980, bara att vi ständigt hade ont om pengar. Bodyn hänger med fortfarande!

Bilder från min kamera sa...

Skrattade gott när jag läst allt. Tiderna förändras och vi med den. Vi följer med som en rinnande vårbäck. Man minns mycket av det som var på den tiden,även om åldern springer iväg som en uppskjutande raket! :)

Hoppas dagen din är bra och innehållsrik!

Inkan© sa...

hej hopp ... jag minns...he,he Och är aldrig en dag äldre än vad jag känner mig. En del dagar känner jag mig t o m yngre än dagen innan.

Hoppas din dag blev fin och att Dalarnaresan blir underbar. Jag gör en södermanlandresa till mina äldsta barnbarn... den andre har jag ju ute på Ingarö:)

Isabelle sa...

Ett fyrfaldigt leve till dig på födelsedagen. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! =)

Hoppas du haft/har en toppendag! Önskar dig en trevlig resa och en trevlig helg. Passa på och kramas mycket med barnbarnet :)
Grattiskramar!

Bloggblad sa...

Hehe... maken och brukar skicka mail till varandra... vi sitter oftast i samma rum vid varsin dator...

Gisan sa...

Grattis i efterskott!!! Ha det toppen hos barnbarnet. Kramar...

bollebygdsbo sa...

Grattis på födelsedagen!
jag hoppas innerligt att du fått en bra dag.

önskar Ingela i Bollebygd

Christina sa...

Jättegrattis till dig vännen!!!
Tiderna förändras verkligen och om man skall vara ärlig så var det bättre förr.....
Ha det riktigt gott på resan
Kramkram

Amber sa...

Grattis i efterskott, Eleonora! Hoppas det blev en bra dag!

Ja, vad ska man säga om att allt förändras? Kul, tycker jag om det mesta - dock inte allt.

Inte vet jag om åldern springer iväg som en uppskjutande raket precis. Tycker det går mer åt, tja, litet jäms med jorden, om man är snäll. :-)

Hannele på Hisingen sa...

Man hänger väl med :)

Hannele på Hisingen sa...

P.S.
Det var INTE bättre förr

Bloggblad sa...

Hoppas du hade det trevligt med barnbarnet. Jag har avnjutit mitt idag. Lagom portion - några timmar...

junhe sa...

det händer mycket på 28 år! och visst minns man mycket av det du skriver *ler*...ha det gott/ kram junhe

Eleonor (Elle) sa...

Ett försenat grattis till Dej! Hoppas att Du fick många varma goá pussar av lilla barnbaret ... Jodu... tycker det var en tänkvärd lista .. så fort allt ändrar sej .. o inte håller vi väl på att bli gamla inte ... inte i själen iallafalll men kroppen blir bara skröpligare o skröpligare.. fniss... ha en riktigt go´dag , kram!!!