torsdag 27 december 2007

J U L E N 2 0 0 7





Julen är slut för denna gången och jag har precis tagit farväl av min lilla familj, som nu reser hem till Dalarna igen.

Dagen före julaftonen kom de med barnsäng och paket och övrig packning. I mitt gästrum hade jag tidigare möblerat om så att de alla skulle få det bekvämt. Våningssängen blev itumonterad med två sängar på golvet, mitt söta matbord (ännu ej sålt) fick jag köra in i sovrummet, därmed kunde barnsängen också få bra plats. Till middag hade jag

liten rökt lax smörgås,
ungsstekt fläskfile på färsk sparrisbädd med pommes stripes och bearnaise-sås
kaffe och liten kaka

Julaftonen gjorde vi oss rena, fina och vackra (!) och promenerade hem till dotterns familj, där ett underbart vackert bord var dukat och härliga dofter spred sig från köket. Julbordets alla läckerheter var så långt det gick bara ekologiskt tillagade. Allt var hur gott som helst - min söta dotter är oerhört kvalitetsmedveten och road av att laga mat och kan dessutom dekorera så att allt blir vackert.

Vi var elva personer samlade. Även svärsonens mor, syster och svåger var med. Så har vi nu firat i 14 år och det är trevligt när man är så många. Efter Kalle Anka -TV började julklappsutdelningen och den minsta lilla - 1½ år - var helt fascinerad av alla snören och papper!! Av mina barn fick jag ett nytt duntäcke, vilket jag hade önskat mig. Det blev inte sent för den lilla måste ju få komma i säng i någorlunda tid.

Juldagen tog vi det lugnt. Familjen tog en promenad och jag fick vila öronen lite. Till middag hade vi

lutfisk (på torskrygg) bechamelsås, ärter, potatis, grovkornig senap och svartpeppar - GOTT

Igår - Annandag Jul - kom dottern + familj samt min bästa väninna och hennes man (som för det mesta bor i Frankrike) till mig på middag. Då blev det -
små laxsnittar med pepparrotskräm och champagne
gravlaxskiva med hovmästarsås och rosmarin-grissini och vitt Chablis vin
kycklingfilé med potatisgratäng och kantarellsås + grönsallad och Amarone vin
Magnum glasschokladbitar och kaffe

Läckert blev det och alla sa att det var jättegott.

Det lilla barnbarnet var hela tiden som ett solsken. Inte en gång grät eller skrek hon. Vid måltiderna satt hon snällt och bara gapade och mmmmm-ade! På kvällen gick hon att sova vid 7-tiden och sov sött hela natten. Maken till snällt barn får man leta efter! Att säga farmor var inte så lätt - det blev foffa - och det duger så bra så, bara gulligt. Massor med kramar och pussar har jag fått och det är jag inte bortskämd med till vardags precis!

Ja som sagt, nu är julen slut för denna gången. Julstämning var det väl lite klent med - vi har haft plusgrader och ingen snö här i Stockholm!

Till nyår kommer min svåger från Halmstad till mig för att vi gemensamt ska fira in det nya året. Min syster avled för snart tre år sedan och sedan han blev ensam "tar jag hand om" honom lite då och då. Deras dotter bor i Luxembourg, så det är det där med avståndet som vanligt som gör att han blir väldigt ensam. Dagen innan Nyårsaftonen bjuder min "franska" väninna på middag och det ska bli jättetrevligt att gå till dom. Maken hittar alltid så utsökta viner och det är en fröjd att få smaka dessa och hennes goda mat.

Tack alla kära vänner för julhälsningar - ni kan inte ana så glad jag blev att få så många!!
Ha det så gott alla kära vänner och så hörs vi väl åter innan året är slut - kramar .


6 kommentarer:

Stina sa...

Kram till dig, goa vännen.:-)

Dubbelörn sa...

God fortsättning önskar jag dig vännen!

Det bara vattnas i munnen när jag läser dina menyer... Här får jag ju idéer till nyåret ;). Chablis o så min favorit över allt annat Amarone... Så nära himmelriket man kan komma *skrattar*.

Varma kramar

Helena sa...

Vilken underbar jul du haft med dina nära & kära.
Ha en härlig torsdag vännen!

Birdie sa...

Så gott och mysigt ni verkar ha haft det. Ibland (eller varje år, om man ska vara noga) så önskar jag att jag INTE jobbade skift och att barnen INTE behövde slitas hit och dit som de gör (liksom de flesta skilsmässobarn). Men... de verkar ju nöjda och glada, så det är väl huvudsaken :)

Kram och gott slut, vännen!

Elisabeth sa...

... och jag får säga som dubbelörnen- "det vattnas i munnen när jag läser dina menyer"!!

När jag skrev om Gisan inatt, så tänkte jag på hur märkligt livet är, som visade mig denna vackra väg till ny vänskap genom SE:s sjukdom.
"Intet ont, som inte har något gott med sig" är ju ett slitet ordspråk.. men som känns bära i mitt liv nu!

Du är också en sådan vacker vänskap som jag mött på denna märkliga väg... och jag är så så oändligt evigt tacksam för det!

Tack Eleonora, vackra vän... för så mycket! Hoppas att det nya året bär med sig bara det godaste och vackraste för dig...

XXX och 000

Dubbelörn sa...

Bara inne o kikar på menyn igen *skrattar*...

Kram