söndag 9 december 2007

Dagen efter festen


Julfesten var mycket lyckad! Alla var glada och jag fick vackra brommor från flera. Vi blev till sist 11 personer - 5 skulle på annat håll.


Vi började med varm glögg och så var det dags för bordets fröjder:

Matjes med gräddfil/gräslök, inlagd sill, ägghalvor med mustig räkröra, mozarella med tomat/basilika, gravlax med hovmästarsås, prinskorv, köttbullar, kokt skinka med rödbetssallad , vanlig isbergssallad med tomat/gurka - smör, bröd, kex, ost - Brie och Gorgonzola. Rött och vitt vin fanns att köpa för 20:- glaset. All maten bjöd föreningen på. Det har var knepigt och utmanande att få slantarna att räcka till, men tack vare våra Bingo-möten - där hälften av vinsten gått till "Fröjd"-kassan - fick jag ihop det.


"Vår" musikdirektör hade tagit med sig synten och sjön och spelade så fina julsånger för oss. Jag läste några verser ut Viktor Rydbergs TOMTEN och så sjöng vi Hej Tomtegubbar. Stämningen var hög och först vid 9.30-tiden började folk dra sig hemåt.


Nu så här dagen efter, har jag städat ur lokalen och burit hem alla prylar. Nu ska här bara slappas hela dagen med TV, tidningar och min Lessing-bok (som jag tycker är seg och inte speciellt kul att läsa). Och så blogga lite förståss!


Alla vänner önskas en god och fin Andra Advent!!

7 kommentarer:

Amber sa...

Det låter som om ni fick en riktigt trevlig kväll igår! Härligt! Härligt också att du ägnar dagen åt samma saker som jag, nästan i alla fall. Det har blivit tidningen och korsord - skulle ut och köpa en födelsedagspresent till en av våra gemensamma grannar, som fyller år på måndag och kom på att jag klätt på mig helt i onödan; jag har ju en fin present i min samling för oförutseddda födelsedagar (sic!). :-)

Christina sa...

Åhhh villken härlig fest och maten ser otroligt god ut.
Härligt....
Ha det gott vännen min
Kram på dig

bollebygdsbo sa...

Många är säkert glada över ditt initiativ.
Verkligen bra gjort!

Hoppas att du fått en vilodag som du kunnat njuta av.

Eleonora sa...

Amber:
Det där med "presenter på lager" är toppenbra, men det får väl då vara saker som passar vid alla tillfällen och till vem som helst?
Christina:
Ja, maten blev faktiskt jättegod. Har försökt komma in för att hälsa på hos dig hela söndagen men det gick inte. Försöker idag igen. Kram
Ingela:
Gissa bara om jag vilade. Lagade inte ens maten - det fanns rester att plocka från. Kram

Dubbelörn sa...

Oh så gott det låter o har klickat upp din bild för att bli riktigt suktad *skrattar*. Den där mustiga räkröran på äggen skulle jag gärna vilja veta lite mer om ;).

kramar

Helena sa...

Vilken vacker bukett med tulpaner och vad fint du gjort på bordet.
Tack för dina varma och gulliga kommentarer.
Jag tycker det känns som om jag mest klagar nu för tiden så jag blev så glad över din kommentar idag.
Ha en riktigt härlig dag min vän.
Kram!

Eleonora sa...

Dubbelörnen:
På burken står det "Heta kräftstjärtar i Aioli" tillverkad av firman à la Carté köpt Ica Maxi. Så enkelt va det!! Haha.
Helena:
F-n också att det var uv, som du trodde. Kan man inte grunda med vispgrädde så att magen tål bättre?