tisdag 27 november 2007

Städa bör man - ibland

Igår - måndag - fick jag ett städryck - som jag verkligen tog till mig.

Har sedan viss tid tillbaka kunnat konstatera att frysen var onödigt isig och eftersom det igår var -4 här i Nacka, tog jag mig för att frosta av skåpet. Alla korgar ut på balkongen och så av med elen och in med olika kärl fyllda med varmvatten. Det gick ganska fort att smälta isen och så var det bara att plocka bort gammal mat. Nu blev det bra plats för all julmat som ska fyllas på.

I matkällaren (som ej längre fungerar som förvaring av konserverer) förvarar jag bla sommarens pelargoner. Dom behövde nog en skvätt vatten, så för att kunna placera växterna tillgängligt var jag tvungen gå igenom och rensa bland befintliga kartonger. Jag fick 2 stora flyttkartonger med utsorterade böcker, 1 stor ICA-kasse med gamla el.grejer - kaffebryggare, mobiler, reseradio och annan liten radio mm. - allt klart förpackat att skänkas till Lions nästa insamling, som väl blir i vår någon gång. Det kändes jätteskönt när detta var gjort!

Med "blodad tand" tog jag mig sedan till det vanliga källarförrådet för att rensa ut även där. Eftersom jag har flyttat några gånger och det vid varje tillfälle skett en utrensning, hade jag inte så mycket att gå igenom - trodde jag. Till dottern förvarar jag en del möbler som de sorterat ut men dessa blir jag förhoppningsvis snart av med, då de själva fått ett extrautrymme och kan härbärgera sina egna saker. Men till dess får sakerna plats hos mig. Resultatet blev 6 kassar med skräp,( typ glasburkar, flaskor,) vilka jag kör till återvinningsstation idag. Resultatet: att jag nu vet precis vad som finns i min källare och det känns otroligt skönt att ha gjort detta.

"Tacksägelsemiddagen" till mig själv blev. kyckling, ris, broccoli (frysstädningen) sallad och 2 glas rött. Kvällen blev därefter mycket slapp med flärpning på TVn och tidig sängvals.



5 kommentarer:

Helena sa...

En sån dag skulle jag också behöva för här ser det ut som sjutton.
Tack för din rara kommentar....det gick som väntat inte så bra.=(
Ha en fortsatt bra dag!
Kram/Helena

Eleonora sa...

Helena:
Ledsen för din skull att det inte gick så bra. Hoppas att du är vid mod ändå. Tänker på dig. Kram

Christina sa...

Oj, städningensrycket smittar av sig:)
Ingen dålig måltid alls måste jag säga.
Härligt att du lyxar till det för dig, helt min stil.
Ha en riktigt skön kväll vännen
Kram

Eleonora sa...

Christina:
Ja, lyxa till maten är jag rätt bra på. Det är ju ett av livets glädjeämnen och med 1-pers. hushåll är det inte bara överkomligt utan även en nödvändig uppskattning av mig själv. (låter det hemskt?)kramkramkram

Elisabeth sa...

Vännen... du är verkligen en sådan livlina för mig! Du ska veta att varje ord som du lämnar hos mig läses med tacksamhet och värme... där varje bokstav blir till vingar som bär! Tack snälla underbara du för det!
Livet tar ibland en konstig väg för att hitta vänskap... något som jag är så tacksam för idag!
För att du finns....!

En varm kram till dig...

Ps. Sen hinner jag kanske inte runt till alla mina vänner såsom jag skulle önska... men det får bli bättre allteftersom...!