söndag 4 november 2007

ALEXANDER ROSLIN


Jag har varit på Nationalmuseum och sett ROSLIN-utställningen, vår internationellt sett mest framgångsrika konstnär genom tiderna.

Alexander Roslin föddes 1718 i Malmö och var son till en läkare. Med stor begåvning, rätt kontakter och bra tajming arbetade han sig metodiskt framåt och utvecklades som konstnär och affärsman. Via arbeten vid hovet i Bayreuth - resor bla till Venedig och Florens kom Roslin till Paris, där han rekordsnabbt blev invald i Konstakademien. Roslin tog den franska societeten med storm och vid sin död 1793 var han den mest förmögne konstnären i Paris.

Roslins målarteknik - man hör sidenfraset från damernas kreationer, spetsar lyser genomskinligt, ädelstenarna glittrar och alla klädveck ligger perfekt. Samt de nyanserade färgerna.







Detta är grevinnan d´Egmont, målat 1763.
Vid närmare 40 års ålder träffade Roslin pastellmålarinnan Marie Suzanne Giroust. Trots att han egentligen inte var lämplig som make - han var utlänning, protestant och saknade förmögenhet blev det bröllop 1759. Äktenskapet var mycket lyckligt men Marie avled i barnsäng 1772.



Många porträtt har Roslin målat av sin älskade Marie. Det vi känner bäst till är Damen med Slöjan






Flera självporträtt gjorde Roslin - här är ett han målat 1790



Roslins liv var mycket intressant och jag kan rekommendera vidare studier. En tjock, härlig konstbok om ROSLIN har Per Bjurström skrivit.
Bilderna har jag hämtar på nätet från Nationalmuseum/utställningar.



5 kommentarer:

Christina sa...

Så bra det blev!
Jag är en Roslin älskare, gillar hans tavlor jättemycket, sjuttonhundratalet över huvud taget är en fin era.
Damen med slöjan hänger i mitt hus, den är så fin.
Ha en riktigt skön söndag vännen min
Kram på dig

Inkan© sa...

Det märkliga är hur levande han klarade av att måla tyger som siden, silke, brodyr etc.
Han var en gudabenådad artist.

Tanten sa...

Hej! Först, tack för din sköna blogg! Jag gillar verkligen Roslin - så vackra målningar! Vilka färger, detaljer - vecken i tyget, skiftningarna - otroligt bra.

Jag läste också att du har RA och att du haft RMR: Jag har PMR, fick diagnosen i juli 2005 efter ett halvt års helvete. Hur länge hade du PMR innan det blev RA (om det går att fråga så)? Hur fick du veta att du har RA? Många frågor, men jag har nog fått återfall... eller om det är något annat...

Hur som helst, ha det gott!
/Capricce

Elisabeth sa...

Tack vännen.. nu har jag läst på lite om denne Roslin. "Damen med slöjan" har jag sett flera gånger, men ärligt måste jag ju säga att jag inte visste något alls om konstnären! Men nu vet jag ju lite mer.. tack!

Ha det gott..kram..

Ps. Tack snälla Eleonora för att du finns.. dina ord ger mig så mycket styrka nu! Hoppas du vet, och känner det!

Eleonora sa...

Christina:
Då delar vi Roslin-smak - roligt att du har Damen med slöjan. Roslin har gjort många målningar av sin vackra hustru, men denna är nog den vackraste och mest kända. Kramar till dig

Inkan:
Har du sett alla ädla stenar han målat. Som riktiga! Ha det gott.

Capricce:
Ja, Roslin är underbar och vilken enorm produktion han hade. Min Polymialgia Reumatica började 1987 och efter ca 4 år ändrades det till RA. Sedan 87 äter jag cortizon och kan leva hyfsat men den artros jag fått i händerna är vad som nu gör det onda. Genom läkarens blodprovtagningar kom han fram till att PR övergått till RA.
Du har väl en reumatikerläkare? Låt denne göra prover så du vet hur du mår och vilken medicin du bör ta. Tack för din titt. Du är välkommen tillbaka! Kram

Elisabeth:
Om du har intresse - gå till biblioteket och låna en konstbok om Roslin - det är väl investerad tid! Säkert skulle SE uppskatta att titta på de vackra bilderna. Många kramar till dig vännen