tisdag 15 maj 2012

Så har jag nu haft besök av hantverkare, som fixat in kyl/frysen på rätt plats i köket. Ett väggfast skåp fick flyttas för att jag skulle kunna ställa upp kyldörren helt. Ovanskåpet måste därför också flyttas några centimeter och endast en av två vägghyllor kunde få plats att återställas. Väggen är nu ful och röda pluggar sitter kvar i de hål som inte kunde utnyttjas. Så vad nu då? Jo en målare måste komma hit och hjälpa mig måla väggarna och då måste ju även taket få sig en omgång. Och inte gillar jag skåp och lådor i träfärg! Ombyte där också kanske - om det inte blir för dyrt. Och så var det då bänkskivan.... den vill jag ha mörkbetsad.

Hur kunde det bli så här mycket bara för att diskmaskinen pajade? Men man får väl krasst räkna med att det hör till underhållet och ger bättre värde åt lägenheten.

Det gäller att ta nya tag nu och välja ut dörrar och lådfronter och  nya handtag, så att jag  får en uppfattning om vad det eventuellt kommer att kosta.








11 kommentarer:

Suss sa...

Oj, det blev mycket på en gång med ditt kök, men när det väl är klart, brukar man känna sig nöjd, även om det kostat lite. Det är alltid roligt att fräscha upp hemma och i synnerhet i köket där man tillbringar mycket tid.
Smörgåstårtan såg väldigt god ut, antar att den var det också?
Svar: Tur man har olika smak, kärestan gillar gamla träklockor - Gustaf Becker ska det vara. Jag är gärna utan klocka, men tycker om min lilla köksklocka.

Eleonora sa...

Suss:
Ja vad vore livet om vi inte hade olika smak! Det här med köket blir större än vad jag hade tänkt mig, men men det blir nog fint i slutändan!

Musikanta sa...

Det är roligt att få ett "nytt" fräscht kök - det är ju där man vistas mest i alla fall!
Kramar från Ingrid

Eleonora sa...

Ingrid:
När beslut är fattat är det ju bara att skrida till verket, men rätt jobbigt att dra hela lasset själv. Kram tillbaka

lisashus sa...

Det ena ger verkligen det andra, som hos dej!
Antar att det måste vara rätt skönt med lite nytt och fräscht hemma!

Önskar dej en fin onsdag!
Kram
Lisa

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!

Det är så typiskt detta som du skriver om. Jag tycker ibland att det räcker med att sätta upp nya köksgardiner för att resten ska se lite solkigt ut. Men det blir ju så med färgen i våra kök. Borde man "uppdatera" lite då&då. Men i min hyresrätt är det upp till ägaren som i vanlig ordning är expert på att uppdatera hyran..men inget annat :-(
Du ska se att det blir bra när allt är klart i ditt kök och så härligt med lite nytt. Behövs ibland.
Ha det nu så gott vännen och lycka till med allt!
Kram, Agneta

Eleonora sa...

Lisa & Agneta:
Det ska bli såå skönt att få det fint i köket. Har egentligen aldrig gillat det som det såg ut då jag flyttade in och har gjort litet ändringar/förbättringar litet då och då men nu blir det sas på allvar.

MårsArt sa...

Det brukar bli fler följder än man tänkt sig.
Här väntar jag på nya bänkskivor, men jag hinner nog flytta innan...inte världens snabbaste värd, precis...
Du får säkert fint i ditt kök till slut!
Kram
Agneta

Stina sa...

Ja, ibland blir det så där när en sak ska fixas. Men det blir bra vet du. Helt säkert.:-) Kram

Erika sa...

Det drog med sig mycket, ditt byte av diskmaskin och frys. Det brukar gärna bli så när måtten kan skilja en del. Att har nya maskiner och frys diskmaskin är alltid roligt men ett dyrt kapitel för sådan är aldrig billigt i sig.

Denna lördag lyser solen lite svagt så det återstår och se hur resten av dagen kommer att bli. Tänkt ut och hämta nyinköpta gardiner från Jotex men jag vet inte hur jag ska göra, orken är rätt liten just nu men kanske det bättra på sig om ett par timmar, vill gärna har hem dem för på måndag som du vet är det annat, och ingen vet hur jag är när jag kommer hem igen. Ja ja får se hur jag gör med uthämtning av dessa gardiner.

Önskar dig en fin helg kära Eleonora.

Eleonora sa...

Agneta:
Hoppsan är han så saktmodig, värden din, synd, du som bara vill ha fint!

Stina:
Jo visst blir det fint när det blir klart och det gäller att ha tålamod. Man är ju inte så lyckligt lottad som vissa andra med att ha en alldeles egen handy man hemma!

Erika:
Hämta du gardinerna om du orkar - annars kommer du bara att gräma dig för att du INTE gjorde det. Och så får du något fint att titta på och trösta dig med på måndagen!
Kram kram, jag ska tänka på dig.