fredag 4 maj 2012

OPERABESÖK



Min goa dotter inviterade mig i förra veckan till ett besök på Operan för att se föreställningen BOHEME. Den operan har ju underbar musik av Giacomo Puccini och jag hade en tidigare föreställning (långt tidigare för 20 år sedan kanske) i tankarna när vi sjönk ner på våra utmärkta parkettplatser.

Föreställningen var platt - scenografin minimal - rekvisitan obefinnlig. Det tog hela första akten innan sångarna hade sjungit upp sig!!

Konstigt tycker jag att det är att konstnärliga scenografer ska omarbeta scenerna till så avskalad enkelhet  att det blir bilder utan  atmosfär och som varje besökare för sig måste anstränga sig att tolka vad det är som händer på scenen. Jag undrar stilla vad en scenograf får lära sig under utbildningen. Och så undrar jag varför det är så fel att inreda en kammare i stil 80-tal, 40-tal osv. med säng, bord, lampa och öppen spis osv.? För att skapa atmosfär!

För någon tid sedan var sonen och sonhustrun också på Operan för att höra CARMEN. Det var så olidligt dåligt att dom gick i pausen! Musiken var som vanligt utmärkt men inte ens sångarna - och speciellt inte Carmen herself - kunde uppnå vad en sådan opera kräver. Och scenografi var det inte tal om. Och särskilt operan CARMEN skulle kunna bjuda besökarna på mustiga scener och raffiga bilder!

Vad har hänt - om rekvisitan endast är ex. en stol och en tekopp?? - hur tror då de som bestämmer att det ska locka publik till en torftig, miljöfattig scen?

DRAMATEN har också bekymmer med sjunkande besökarantal.  Kan det vara samma sak där?

Vi behöver ju det där extravaganta och drömvärlden som finns på en scen - ibland.


12 kommentarer:

Erika sa...

Har skrivit till dig på FB.

Erika sa...

Har ingen erfarenhet av det du skriver om så jag kan inte komma med något om det hela. Men förstår ändå att det inte var som ni hade tänkt er, då blir det naturligtvis en besvikelser. Man har ändå lite förväntningar på sådant.

Kram vännen

Blommiga Rutan sa...

Godkväll!

Instämmer verkligen med dig!
Precis så här har jag också upplevt det!
Både vad gäller Operan och Dramaten. Man går ju dit med förväntningen att se något extra!
Vet inte hur det är med Operan men Dramaten har ju inte ofta fullsatt längre, tror att dom måste tänka om lite.

Önskar dig en riktigt trevlig helg
Kram Anncathrine

Musikanta sa...

Glömmer aldrig när vi skulle introducera operan för Mirrmaken och gick på Macbeth. Det var scenografi i 40-talsstil med trenchcoats etc. Grått rakt igenom och makalöst trist. Hade förväntat mig kostymer från 1500-talet. En stor besvikelse! Men det blev väl billigare så antar jag. Ska det vara opera ska det vara KOSTYM och vackra scenbilder, annars kan det vara...
Kramar från Ingrid

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!
Men fy så trist detta låter. En opera ska va som den alltid varit och inte avskalad till max, då kan man lika gärna köpa en CD och lyssna till musiken ju. Eller ännu bättre, en dvd så man kan se den hemma på TV:n i lugn o ro.
Nä du, sån´t gillas inte alls. Förståeligt att det går dåligt för operahusen.
Kramen, Agneta

Unknown sa...

Det där låter inge vidare alls det, inte för att jag vet något om sånt, men utifrån vad du berättar så...

Kramen från Eva

Ingrid sa...

Så tråkigt att du blev så besviken Eleonora!

Boheme är annars en så fin opera med så mycket underbar musik. Jag har den och flera andra operor på DVD och där saknas minsann inte varken tidstrogen miljö eller atmosfär.

Ha en fin lördag!
Kram, Ingrid

Solstrimmor sa...

Så synd när man är inställd på en upplevelsekväll! Har inte sett en operaföreställning på länge så jag har inget att jämföra med. Tror senaste upplevelsen var på Dalhalla, i hällregn, men ändå ett fantastiskt framförande! Så synd att Boheme inte motsvarade era förväntningar!

Hoppas din lördagkväll bli mer njutbar!
Kram Eva-Mari

MårsArt sa...

Kan det vara sparkrav.....som hos måånga andra? Hmm...Eller nya, tyvärr dåliga, konstnärliga grepp? Är det tänkt att det bara är musiken som ska vara i centrum?
Tråkigt att bli så besviken när man förväntar sig en härlig kväll. Man "äter" ju med både öron och ögon.
Kram
Agneta

Suss sa...

Så dåligt och vilken besvikelse när man planerat något extra och sitter där på sin plats och det blir i princip "ingenting."
Om jag betalar en massa pengar, för idag kostar det en massa, vill jag också få valuta för dem. Trist är det! Vi såg Carmen i somras - Opera på Skäret. Jag fick det i present eller julklapp, men det var riktigt bra och gav mersmak. Jag har sett den tidigare också och då var den också bra. Det är väl olika på olika scener kan jag tänka mig. Ha det bra!

Bloggblad sa...

En god vän till mig såg Boheme i fredags och var väldigt nöjd... Vi såg ju Läderlappen som du vet, och det var fina kulisser och kläder - och sången var ljuvlig. Några dansare fanns med, superskickliga, en fröjd för ögat.

Handlingen fattade jag inte mycket av, intrigen var som vilken förväxlingsfars som helst, men det struntade jag i och bara njöt.

Bloggblad sa...

I övrigt håller jag med om att det är modernt med avskalat - det gillar jag inte. Fast på 70-talet tyckte jag det var värre, då skulle det bara vara obegripliga politiska pjäser. Då gick jag mycket på teatern i Lkpg, och allt glamoröst var förbjudet, det skulle vara radikalt...