måndag 19 september 2011

Väninnan Marie bjöd med mig på konsert i Konserthuset i lördags eftermiddag.

Under ledning av dirigent Sakari Oramo framförde Filharmonikerna:
Totenfeier av Gustav Mahler och
En Faustsymfoni av Frantz Liszt.
Fantastisk vacker, mäktig och fängslande musik. Och med en dirigent som levde med i musiken med hela kroppen - bara att iaktta honom var fängslande.

Som avslutning sjöng Stockholms Studentsångare med solisten Mats Carlsson så vackert och mäktigt att jag blev rörd till tårar.

Jag lyssnar och ser gärna konserter på TV men ingenting går upp emot att själv få närvara och ta emot den vackra musik som fyller kroppen under ett direkt framförande.

Det här ger mersmak och jag är så glad att ha funnit konserter som framförs på eftermiddagen.
Att ta sig in till stan´ på kvällstid tar emot.

Jag tror att nästa lockande konsert blir den 28 januari då Brahms och Stravinsky kommer att framföras - med samme karismatiske dirigent. Något att se fram emot i vintermörkret!

6 kommentarer:

Stina sa...

Så trevligt att få komma ut på lite sån't där.
Hoppas att du får en bra dag.
Kram Stina

Ingrid sa...

Så härligt det låter!!

Jag håller med dig, det finns ingenting som att lyssna på musik live.

Hoppas att du får en fin måndag!
Varm kram och tack för din kommentar hos mig./Ingrid

Gunilla sa...

Levande musik är underbart - blir dock alldeles för sällan för mig också.

Stina sa...

Du får rita en gul sol och sätta på kylskåpet, vet du.
Eller så kan jag skicka en viss Maja till dig. Härligt va? haha...
Puss och kram Stina

Suss sa...

Levande musik är underbart och hur välgörande som helst, att lyssna menar jag. Sjunga är en annan härlig upplevelse och välgörande den också. Kram och trevlig helg!

Suss sa...

Levande musik är underbart och hur välgörande som helst, att lyssna menar jag. Sjunga är en annan härlig upplevelse och välgörande den också. Kram och trevlig helg!