onsdag 30 december 2009


Annandag Jul kom min lilla Guldlock med sina föräldrar för att hälsa på några dagar. Med dotter E och hennes familj och sonen M och hans familj blev vi 8 personer runt middagsbordet. Eftersom önskemål var "allt utom julmat" så blev det LASAGNE - en vegetarisk och en med kött. Därtill en stor salladsskål + rödvin till de vuxna och Coca Cola till ungdomarna.
Underbart var det för mig att få ha mina båda barn och deras familjer hos mig på samma gång. Det händer inte så ofta, eftersom både avstånd och barnsjukdomar lagt hinder i vägen vid flera tillfällen.
Dagen efter var sonen och sonhustrun "barnlediga". E. och jag tog med glädje hand om Guldlock så att föräldrarna skulle kunna få gå på rea-jakt i vårt stora köpcenter i Nacka. Och fynd gjordes!!
På kvällen gjorde E. och hennes man ett härligt julbord till oss alla, men eftersom lilla Guldlock somnade vid 8-tiden fick hon bäras hem till sin egen säng och jag följde givetvis med.
Måndagen blev det hemresa till Dalarna igen för familjen och på vägen blev de påkörda bakifrån av en bil, som både hade dåliga däck och höll för kort avstånd! Så onödigt - nu ska den nya bilen in på lagning. Tursamt nog blev ingen människa skadad vid krocken.
En kort titt-in på stora Åhléns-rean hann jag med - dom har alla bra märkeskläder att kolla in - men dessvärre var ALLA Stockholms damer där - så jag klarade inte av alla människor och all trängsel - vände hem istället (med orörd plånbok). I eftermiddag ska jag istället försöka titta in till det stora Nacka Forum för att leta ny täckjacka och ev. kappa. Något borde jag ju kunna finna.
Två dagar är kvar på detta året och dom ska tillbringas bra har jag bestämt. Vad Nyår har i beredskap vet jag inte än, men det troliga är att jag tillbringar Aftonen hemma med något gott på tallriken. Vill helst inte gå bort.
Önskar er alla vänner en minnesrik och fin Nyårsafton!

9 kommentarer:

Erika sa...

Tack kära Eleonora för din kommentar hos mig. Sitter med toning i håret och vänta på att tiden ska skynda på så jag kan tvätta ur det. Visst är det roligt när man kan samla sina barn och barnbarn för gemenskap. Det du skriver låter så mysigt och fint.

Själv väntar jag sonen med familj från Värmland framåt kvällen eller möjligtvis lite tidigare. Lite svårt att säga exakt när dom kommer. Det få tar den tid det gör för jag vill se dem alla innanför min dörr.

Jag vet att den som sitter bakom ratten kör försiktigt, men det finns andra med mycket dåligt omdöme som kan orsaka fruktansvärda katastrofer. Ser ju bara det du skrev när dom var på väg hem till Dalarna vad som hände, ett ögonblick så är det ett faktum. Skönt att det gick bra ändå.

Sonen eller sonhustrun ringer med jämna mellanrum så vi här nere vet att allt är bra. Det är många mil som skall avverkas.

Nu ser jag att klockan snart ringer då jag skall skölja ut det jag har i håret.

Önskar Dig en riktigt fin avslutning på detta året, och en ny fin början på det nya.

Kram Kära vän och tack snälla för det gångna året på våra bloggar och alla dina fina rara välmenande ord.

Inkan© sa...

Önskar dig ett Gott nytt år !- och vilken tur att det enbart blev plåtskador- ty vad är väl en bil jämfört med en människa.
Emellanåt så har vi änglavakt.

Carpe Diem!

Lisas torp sa...

Vilka härliga dagar med dina nära och kära, men så olyckligt med krocken och vilken tur att ingen blev skadad!!! Omskakande förstår jag!

Nej, någon rea har jag inte varit på, och det blir nog inte så heller, jag har svårt för stora folklsamlingar och trängsel.

Det blir nog ett lugnt nyår för mej också här hemmavid, kanske med någon granne.
Önskar dej ett härligt och spännande nytt år och ser fram emot att få fortsätta följa dej på din blogg och vem vet....kanske ses vi någon dag över en kopp kaffe?!
Kramar till dej!
Lisa

Helena sa...

Jag tycker att det är skönt med en lugn nyårsafton.
Bara äta lite gott och mysa.
Det är så mycket umgänge en då den här tiden och nu när jag inte är så pigg så blir det lite jobbigt.
Önskar dig en lugn & skön nyårsafton.
Gott Nytt År vännen!
Kram

Gisan sa...

Nämen, bor du nära Nacka Forum?! Då känns det som jag nästan hälsade på dig i höstas när Prinsen och jag var uppe i Sthlm hos min kusin med familj. Vi gick en sväng till Forum då. Tänk om jag passerade dig utan att veta om det...

En riktigt trevlig nyårsafton önskar jag Dig och även Gott Nytt 2010!!! Stora kramar...

Ingrid sa...

Hejsan Eleonora!
Vilken tur att ingen blev skadad i krocken. Jag brukar alltid tänka att det spelar ingen roll hur försiktig man än är på vägarna, det finns alltid andra som kan ställa till det. Att ha dåliga däck och ge sig ut på vägarna nu när det är vinter och halt är verkligen omdömslöst.

Tack snälla du för alla trevliga kontakter vi haft under 2009,jag hoppas att vi får fortsätta med det och önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2010!

Kram Ingrid

Musikanta sa...

Synd på nya bilen men skönt att ïngen blev skadad!

Vi är också ensamma på Nyårsafton som vi brukar. MM är kyrkvärd under nyårsbönen i Mogata kyrka och jag är bara med för en gångs skull. På Nyårsafton är det gudstjänst igen, så det blir sänggående efter tolvslaget! Lite gott mousserande vin har jag i alla fall köpt hem...

Gott Nytt År önskar Ingrid/Musikanta.

Lallis - liv och leverne sa...

Ett Riktigt fint Nytt År önskar jag dig.
kram Lallis

Amber sa...

Otrolig tur att ingen blev skadad - men, som du säger, så onödigt att sånt ska hända, bara på grund av slarv.

Jag önskar dig ett Gott Nytt År! Njut och ha det skönt på nyårsafton! Kram!