torsdag 11 juni 2009

UTFLYKT TILL MARIEFRED

Tillsammans med 40 damer från KKF (Kvinnliga Kontoristföreningen) har jag gjort en utflykt med båt på Mälaren till MARIEFRED.

Utanför Stadshuset ligger ångbåten SS MARIEFRED:s båtplats. Kl 10 på morgonen lämnade vi kaj med en strålande sol på himlen.


Vi passerade Kungshatt, där enligt sägen en sveakonung ska ha kastat sig ut för klippan med sin häst då han var förföljd av fiender. Han klarade sig med livet i behåll, men tappade hatten på klippan!.


På båten serverades lunch kl 12 och jag beställde ångbåtsbiff, som var helt OK.
En vacker tur över Björkfjärden förde oss så sakteliga mot Mariefred och kl ½ 2 lade båten till vid slutstationen.

Mariefreds vacka kyrka i solsken!

Stationshuset vid hamnen.


GRIPSHOLMS SLOTT - något molningt just vid fotoögonblicket. Gripsholm är känt som Gustav Vasas slott. Han grundade slottet 1537 och det är vårt mest innehållsrika slott. Här ryms en fyrahundraårig historia. Porträttsamlingen är imponerande stor.


Den vackra brunnen på slottsgården.


Ingången till slottet.



Vacker relief vid slottsingången.

Två fantastiska kanoner bevakade yttre slottsgården.

Efter guidning runt i slottet promenerade vi till den smalspåriga tågstationen med lok och vagnar från sent 1800-tal. All personal hade tidsenliga uniformer.

Jag satt i sommarvagnen, som var utan fönster, men väl hade fina gardiner och tavla på väggen!
På vägen - mot Läggesta Nedre - passerade vi små mysig stationshus utefter banan.

Gammeldags färdbiljett!
Väl framme vid slutstationen blev det en kort promenad till stambanan, där supermoderna "Dubbeldäckar"-tåget förde oss tillbaka till Stockholms Central.
En härlig utflykt, trevligt sällskap och ytterligare ett litet minne för livet!
(Klicka på bilden för att förstora)

15 kommentarer:

Gisan sa...

Tack försightseeingen och de vackra bilderna! Kramar...

Ingrid sa...

Hejsan Eleonora!

Först och främst ett varmt tack till dig för kommentaren till gårdagens inlägg. Det värmde verkligen och jag måste säga att jag önskar att du inte var så långt borta!

Sedan till din utflykt till Mariefred. Den ska jag låta maken titta på, för det låter som en riktigt trevlig tur som skulle kunna passa oss när vi nu har ett par dagar i Stockholm, kanske jag kan få min syster och hennes man att åka med också.

Varmt tack för tipset!
Kram Ingrid

Inkan© sa...

Vilken fin resa du haft. Gripsholms slott är en favorit- det är ett riktigt 'sagoslott'.

Och jag har många fina teaterminnen därifrån när Spegelteatern spelade Shakespeare varje sommar under c:a 10 år.
Perfekt plats att spela teater på.

Speciellt Hamlet och så Romeo & Juliet blev starka minnen för mig. Hamlet t o m började utanför slottets port - sedan in på yttre och sist inre Borggården. Så publiken var i allra högsta grad med som "statister" !

Och spelet om den tragiska kärlekshistorien Romeo&Juliet med en mina teatervänner i Huvudrollen (han spelade även Hamlet) var enormt gripande, de spelade sent på kvällen med tända ljusfacklor och marchaller och en stämning som var medeltid.
Underbart!

Pst: Portarna i Gamla Stan är fenomenalt spännande! Jag har också tagit kort på en del.

Inkan© sa...

Hallå damen ute på "ön..."

Eleonora, jag tar gärna en runda med dig i Gamla Stan och munkmuseet har jag inte gått igenom. Vi får bestämma en dag längre fram. När det passar oss båda.
Det var ett bra förslag av dig!
Kikar gärna efter munkar....

Inkan

Helena sa...

Mariefred är så fint.
Vi har bott på Gripsholmsvärdshus och det var väldigt charmigt.
Jasså det är semesterdax nu....din första för det lär bli fler resor i sommar eller hur?
Jag kommer att sakna dig vännen men unnar dig verkligen semester.
En härlig vecka hoppas jag att ni får med en massa sol.
Jag har skickat ditt kort så det kommer nog på måndag.
Då har du det i allafall när du kommer hem.
Var rädd om dig min vän!
Kram

Elisabeth sa...

Tack underbaraste vän... och ha det nu så gott, och var rädd om dig!
Varmaste kramen ikväll...

Anonym sa...

Vilken härlig utflykt! Tack för alla fina bilder du visar.
Gripsholms slott står på min lista över sevärdheter som måste besökas någon gång. Jag har aldrig varit i de trakterna tyvärr! Men en vacker dag så...
Kram kram, jag antar att du åker till Tylösand inom kort!

Anonym sa...

Vilka fina bilder och bra text till dom. Måste ha varit en härlig utflykt! Kram

Hannele på Hisingen sa...

Fina dom utflykterna med båt.

Elisabeth sa...

Jag vet inte om du är inne och kikar på datorn nu när du är ute på äventyr... men jag vill iallafall tala om att jag tänker på dig, och hoppas att du har det bra, min vän.

Varm kram...

Musikanta sa...

Vi gjorde en vårutflykt till Mariefred för några år sedan med Bifrostsällskapet. Tyvärr var det ganska kallt och jag var alldeles för tunnklädd. Vi skulle ju sjunga i kyrkan och jag dirigera så jag klädde mig lite extra fint...

Det var en fin upplevelse i alla fall och en intressant rundvandring i slottet. Du verkar ha haft tur med vädret - det ser ju fint ut på alla dina vackra bilder!
Många kramar/M

Tankevågor sa...

Tack snälla du för att du delar med dig av din trevliga utflykt! Härligt att få följa med i ord och bild här.

Ha det så gott!
Kram

Bloggblad sa...

Vilken härlig utflykt, den gjorde jag med familjen sommaren -92. Ett tag sen, men tåget och slottet finns kvar, ser jag.

Nu ska jag utflykta mig iväg ner till köket...

Isabelle sa...

Vilken härlig resa!

Önskar dig en fin och trevlig midsommar. Kram!

Gisan sa...

Trevlig midsommar! Kramar...