onsdag 11 juni 2008

ÅRSMIDDAG - KVINNLIGA KONTORISTFÖRENINGEN

Kvinnliga kontoristföreningen är en förening med 105 år på nacken. Som yngre sekreterare gick jag med i föreningen - jag tror det var 1984 - och har som pensionär fortfarande medlemskap. Föreningen ordnar många träffar av olika slag. Jag lovar att berätta litet mer utförligt om KKF vid ett senare tillfälle.

I tisdags var vi i alla fall på årsmiddag i ett av föreningens hus i Bromma. Huset kallas för Solhöjden, därför att det är beläget på en höjd vid Mälaren. Efter en mardrömsliknande bilresa via Essingeleden, som var fullständigt blockerad av bilar, lyckades jag passa tiden nästan perfekt och anlände i tid till fördrinken.

Vi var så där ca 60 damer som samlats för att inta en årsmiddag, som bestod av

Grön sparris, toast Melba
Inkokt lax med grönsaker, romsås, färskpotatis
Glass med jordgubbar

Härligt goda viner serverades till. Men jag skulle ju köra bilen hem, så det blev så gott som intet vin för mig. Sångkören visade prov på de sångkunskaper de lärt sig under ett år och några sånger sjöngs sedan gemensamt.

Fyra musiker gästade oss och spelade låtar från bla Dalarna, Finland och Irland på sina instrument: Nyckelharpa, fiol, gitarr och tenorblockflöjt. Det var mycket fint att lyssna till.

Så delades det ut medaljer till mångåriga medlemmar. Den äldsta medlemmen var 88 år och fick medalj för att hon varit med i föreningen i 70 år!!. Sedan överlämnades det medaljer till de medlemmar som varit med i 60 år - i 40 år och i 25 är!!

Vid tiden för hemfärd körde jag en dam till en T-banestation och en dam följde med till Nacka.

Väl hemkommen och parkerad, upptäckte jag till min förskräckelse att damen som gick av först tagit med sig min handväska (som låg i baksätet) av misstag. HJÄLP - hur skulle jag nu göra!? Nycklar och mobil låg ju i väskan. Vilken tur då att dotten bor så nära. !Jag knallade iväg till hennes hus och som tur var stod hon just då på balkongen och vattnade blommorna. Jag slapp att stå och skrika på gatan!! Hon har extranycklar hem till mig, så det blev ju lätt avhjälpt trots allt för mig att komma in i bostaden.

Idag fick jag ta tåget in till Slussen och träffa en olycklig väninna, som hade med sig min handväska. Det hela var ju ett misstag att hon lyckades få med sig min handväska när hon klev ur bilen. Sin "plåster på såret" hade hon med sig en god tvål och en härlig Anthon Berg Choklad!! Stackarn, jag tyckte riktigt synd om henne för hon var såå bedrövad över händelsen.




KKF:s älskvärda, duktiga och mycket trevliga Ordförande.


Åldern på medlemmarna är mellan 40 och 93 !!!


Det var en mycket trevlig fest och den återkommer varje år.

9 kommentarer:

Gisan sa...

Så härligt för dig med denna fest och skönt att det löste sig så bra med handväskan till slut. Kramar...

Stina sa...

Det syns långa vägar att du haft det trevligt. :-) Kram

Ingrid sa...

Vilken trevlig fest ni verkar ha haft. Och gott lät det också. Det är roligt med sådana traditioner.

Tack för din kommentar hos mig. Jag hörde Mikael Nykvist förra sommaren och håller helt med dig. Det var verkligen självutlämnande och rörande. Det är underbart när våra kändisar bjuder så på sig själva.

I Visby fick de lite regn imorse, men här på Stenstugu kom de inte en droppe. Men det var mulet på förmiddagen, så då satte jag ut vattenspridaren i potatislandet, så att de små knölarna ska kunna orka växa till sig litet.

Nu har vi varit på Klinte och köpt nya plantor till gravarna. Penséerna hadet gett upp p g a för lite vatten (mitt fel).

Ha det så gott och många kramar till dig!

Anonym sa...

Men oj vad du är ute och far på trevligheter hela tiden! Så mysigt du verkar ha haft, trots incidenten med väskan.
Men du fick ju lite plåster på såren och stackarn som tog din väska hon lär väl aldrig glömma denna dag...
Många kramar

Elisabeth sa...

Hoppas allt är bra med dig? Nu har jag tittat in här, ja flera gånger, och läst om KKF... och det skulle vara väldigt intressant om du ville berätta mer om dem någon gång!
När jag började arbeta så var det just som kontorist... eller kanslist som det också hette. Sen blev det ju annat arbete i livet... men att skriva maskin, eller nu dator, tycker jag fortfarande är jätteroligt!

Varm kram till dig...

Christina sa...

Så trevligt ni verkade ha det....
Ha en trevlig helg vännen
Kram

Bloggblad sa...

Mysigt med damförening i blandade åldrar - oftast umgås man bara med ganska jämngamla.
Varför är du inte med på bild själv?

Bilder från min kamera sa...

Skönt att din väska kom välbehållen tillbaka till dig. När sådant händer stelnar man nästan till, för trots allt har man viktiga saker i väskan när man lämnar hemmet.

Riktigt trevlig fest ni hade, maten vattnas i munnen när jag läser vad ni åt.

Här skiner solen igen. Innan jag vaknade nu på morgonen har det tydligen regnat. Asfalten är blöt. Regn behövs verkligen nu.

Önskar dig en bra dag.
Kram!

Musikanta sa...

Glömmer aldrig min förtvivlan när jag kom hem från skolan en dag och upptäckte att jag hade någon annans nyckelknippa i väskan. Hade ingen aning om vems.

Det ordnade upp sig så småningom förstås - men hädanefter har jag alltid mina nycklar fastsatta i en kedja i en hälla i midjan och nycklarna instoppade i fickan.