tisdag 21 augusti 2007

Starka kvinnor

Ny är jag på att blogga. I början har jag mest flärpat och läst som en galning. Kramp i axlarna blev resultatet. Alla dessa - i mitt tycke - otroligt duktiga kvinnor som skriver - jag blir full av beundran - det döljer sig säkert många riktiga författarämnen här! Jag läser också om problem som man har och genom att skriva av sig dessa får man också stöd av läsare som vänligt hör av sig. Uppmuntran och erkännande ger viss tröst. Jag förundras ännu en gång av hur otroligt starka många kvinnor är, hur man tar sig igenom kriser, sjukdom, boendeförhållanden osv. egentligen helt på egen hand.
Kulturmässigt vet vi ju att kvinnan bär upp Sverige. Men även i andra sammanhang -arbetsmässigt - som ekonomiansvarig - vid skötsel av små barn, stökiga tonåringar, gamla föräldrar, sjuka och/eller obefintliga män - finns en stark kvinna bakom. Jag tror jag kan räkna in mig själv bland dem.

11 kommentarer:

Christina sa...

Ja du, det är helt otroligt så mycket styrka det finns runt om i Sverige.
Man får läsa om mycket på bloggarna och det är det som är så kul.
Tror säkert att du tillhör det starka gardet av kvinnor.
Ha en riktigt skön dag och tack för rara kommentarer på min blogg
Kram

Birdie sa...

Kram på sig! :)
Vill bara tala om att jag är jätteglad att jag får läsa DIN blogg. Du skriver (oxå) superbra, och behöver då rakt inte känna att andra skriver bättre (om du nu gjorde det).
Ser fram emot fortsatta inlägg.

Eleonora sa...

Christina: Tack själv och ha det bra på marknaden.

birdie: Tack för dina fina ord. Tittar in till dig snart igen.

Elisabeth sa...

Ville så gärna komma in och hälsa... och tacka för de varma och fina kommentarerna borta på hörnet hos mig!
Att vara stark för livets alla vindar, både de svåra och de mindre svåra, är en egenskap som är viktig! Men viktigast ändå är att ingen enda av oss är stark ensam! Riktig styrka hittar man i vänskapen till och från andra, tror jag iallafall!

Nu har jag inte hunnit läsa så mycket här hos dig än... men vad jag sett är att du är en mycket varm och omtänksam person!

Många varma kramar.. och än en gång Tack..

Inkan© sa...

Hej Eleonora och välkommen ut i bloggvärlden. Din blogg ser ut att bli trevlig och intressant - KVINNOR KAN! Och nog har du en skrivarådra - det tror jag alla har mer eller mindre. Mer kanske när man satsar på en blog!
Man är sin egen utgivare och skriver om det man har lust att skriva om.
Alla har något att berätta.
Jag hälsar på igen!

Eleonora sa...

Elisabeth:
Jag tycker du har rätt. Styrka får man genom stöd och uppmuntran men litet inneboende "jävlar-anamma" måste man nog ha för att ro båten iland. Tack och på återseende.
Kramar

Inkan:
Tack för att du hälsar på och välkommen tillbaka. Jag har litet skrivarklåda att bli av med men inte mer idag - har just haft kaffe/tårtkalas för "mina" 15 pensionärer. Kram till dig

Amber sa...

Ja, vi kvinnor bär mycket av det viktiga arbetet i samhället - kunde vara bra om fler män begrep det också. Särskilt de som sätter lön...

Eleonora sa...

Amber: Löner - och höga sådana - ska bla lärare och sjuhuspersonal ha!! Tycker jag.

Christina sa...

Heej vännen
Tack för dina kommentarer i min blogg, du är så välkommen när du vill.
Ha en skön fredag...
Kram

Ingrid sa...

Tack för kommentaren om min blogg. Det var trevligt att du hörde av dig, så att jag fick ta del av det duskriver.
Håller med dig om att det är vi kvinnor som får vardagen och tillvaron att fungera. Hur skulle det se ut utan oss!!
Jag kommer gärna tillbaka till dig.
Hälsningar Ingrid

(Ett litet tips: Ändra inställningarna för kommentarer till att vem som helst får lämna kommentarer, som det är nu måste man ha ett google-konto och det har ju inte alla. Om du vill ha kommentarer från andra förstås)

Eleonora sa...

Tack Ingrid för tipset - ska försöka ändra Ha det gott!