söndag 5 augusti 2007

Söndag - zoo - vitt vin

Söndag och jag har sovit gott, även om jag dillat hit och dit med bloggandet. Det är ju så nytt för mig, men jag är jätteglad att jag hittar fram och trycker på rätt knappar. Just nu har jag zoo hemma hos mig - eller nästan i alla fall. Egen, eller egentligen dotterdotterns papegoja plus en hamster, även den dotterdotterns. Flickan heter Fiffi och älskar djur. Efter två års tjat på mig "kan du inte ha en papegoja som är min boende hemma hos dig" - gav jag upp. Anledningen till att jag gav med mig var att hon under tjatperioden hade lärt sig allt som var värt att veta om papegojor. Beundransvärt av en tolvåring! Så det blev köp av på Bromma Zoo och sedan 1 maj 2005 har jag alltså en permanent inneboende. Flera gånger har jag faktisk övervägt att sälja fågeln, hon skräpar otroligt mycket och så känns det nog litet konstigt att hon kommer att överleva mig. Fiffi väntar på att bli stor förståss och få eget så att hon kan ta hand om fågeln själv. Det gör jag oxå. Men ärligt talat så är hon en ganska trevlig litet pippi, Hon kan prata en hel del, älskar att duscha och vill gärna bli kliad. MEN HON HAR BITIT MIG flera gånger och då blir jag alltid skärrad och ringer den stackars flickan och fräser att "nu ska Kinah (papegojans namn) ut! Men visst tycker jag om henne. Hamstern är tillfälligt inneboende medan familjen har åkt på semester.Den gör ingenting utom att sova! På natten motionerar han i ett hjul, äter och leker. Hjulet gnisslar litet så några gånger har han väkt mig från min sköna sömn, men det gör ingenting heller. På kvällskvisten när Kinah fått sitt "natthus" överlagt tar jag ut hamstern och gullar med den. Han är mjuk och len och har vansinnigt söta, pigga, bruna ögon, som jag faller för direkt och ger en liten ostbit.


Efter att ha vattnat blommotrhos den semestrande familjen tog jag en tur runt i trädgården. Några granndamer hade samlats vid trädgårdsgruppen och jag sällade mig till dem. Igår fyllde en av damerna år och därför pinnade hon in och hämtade en flaska vitt vin och härlig choklad för att bjuda oss på. Där satt vi - de flesta över 80 - mitt på blanka förmiddagen och drack vin! Underbert! Söndagen blev med ens så trevlig med gott sällskap, så därför fick jag inspiration att skriva min första riktiga blogg. Undrar just om den blir läst av någon?


Tror jag ska läsa litet ur Jean M. Auel´s bok Nionde Grottan - (sviten om Ayla) före middagsbestyren. Boken är bustjock, så den kommer att räcka länge.

5 kommentarer:

Amber sa...

Jaha , så var du inne i bloggeriet då...

Den där hamstern - jag ogillar (om jag är på det snälla humöret) sådana små kräk. Grannens Emil brukar fråga varför jag kallar de små djuren, de har marsvin, för "kräken". Fast livsstilen kanske kunde vara något att ta efter? Sova och äta och leka litet. Springa runt i hjulet gör man ju på jobbet, så det är nog ganska likt redan. ;-)

Christina sa...

Tack för att du hälsade på i min blogg....du är välkommen tillbaka!
Christina

Christina sa...

Tack snälla du för den rara kommentaren, blir så glad.
Värk är inte kul alls och har man det varje dag så blir man ganska trött på det.
Önskar dig en riktigt skön lördag
Kram vännen

Christina sa...

Jag igen...såg att du hade en länk till Christinas Blogg, kanske är det någon annan Christina?
Min adress är
http://sockertoppan.blogspot.com
Kram

Eleonora sa...

Tack Christina för ditt påpekande, en liten fel bokstav gjorde att jag fick en annan blogg. Har rättat till det - men det tog tid, jag är verkligen nybörjare. Beundrar din blogg och ditt spel jättemycket!! Hoppas steken blir bra. Kram!