torsdag 13 september 2012

ÖSTHAMMAR OCH FORSMARK

Äntligen har det ordnat upp sig med min dator
Och glad är jag för nu kan jag lägga in mina fotografier igen. Sommarbesöket i Östhammar och Forsmark ligger redan litet tillbaka i tiden men här kommer mina bilder.
 
 
Stora gatan i Östhammar
 

Den här underbara skylten upptäckte jag på ett av husen.

Vi gjorde även en utflykt till Forsmark. Kärnkraftområdet är ju avspärrat och inte lockade det precis till närmare undersökning. Känsla av visst obehag infann sig och litet skrämmande tyckte jag nog att det var.


Forsmarks mäktiga kärnkraftverk.

Gårdsbutiken var både vacker och lockande.

Underbart smide fanns till försäljning

FORSMARK - ett av vallonbruken kring Dannemora gruvor. I mer än fem sekel har man brutit järnmalm i Dannemora. I drygt trehundra år var denna malm en oersättlig råvara för det ryktbara stångjärn som vallonbruken tillverkade. Vallonsmitt  stångjärn blev ett eftertraktat utgångsmaterial för stålproducenter som var beredda att betala ett högt pris. I konkurrens med moderna ståltillverkningsmetoder kunde vallonsmidet inte hävda sig. Vid 1880-talets mitt inträffade en första nedläggningsvåg och vallonsmedjan lades ned för gott år 1947. Det var den sista vallonsmedjan i drift i landet - och för den delen också i världen.

Forsmarks vackra kyrka

Den ståtliga herrgården

 Forsmarks herrgård ansågs alltför anspråkslös och en aning ålderdomlig och ägaren Jennings tog kontakt med Jean-Eric Rehn som fick i uppdrag att rita en ny herrgård och dessutom göra en ordentlig generalplan för hela bruket.

Den nya herrgården stod färdig 1774. John Jennings hann tyvärr aldrig flytta in i den nya herrgården, han avled 1773 endast 44 år gammal. Hans änka Hedvig von Plomgren och barn bodde kvar tills 1780 då även hon avled. 1781 flyttade Samuel af Ugglas med familj in i nya herrgården. Samuel af Ugglas återupptog arbetet med Jennings generalplan för bruket och slutförde den på ett storslaget sätt. Den nya herrgården byggdes bara ett stenkast ifrån den gamla.

Idag används herrgårdarna som konferensanläggningar för Vattenfall och Forsmarks Kraftgrupp.


Jättemysigt Värdshus

Här har Näcken sitt revir.
Det var en mycket givande och trevlig utflykt vi gjorde och jag kom hem med en tjock, fin bok "Forsmark och vallonjärnet", så nu kan jag i lugn och ro läsa vidare om denna fantastiska period och om brukets utveckling.




9 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket trevligt reportage och så fina bilder du visar från Östhammar och Forsmark. Jag kan mer än väl tänka mig att kärnkraftverket i Forsmark var lite skrämmande, men på din bild ser det nästan vackert ut!

Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Intressant att se bilden på kärnkraftverket. Kommer inte ihåg att jag sett det tidigare. Underbara saker av smide - tur att jag inte var med...

Roligt att du fått ordning på din dator så att du kan visa bilder igen.
Kramar från Ingrid/Musikanta

Agneta sa...

God eftermiddag, Eleonora!
Tack rara vännen för alla fina foton som gör att även jag får en liten resa :-)
Jag fastnade för den söta konditoriskylten, den är ju bara sååå härlig. Tänk om man kunde ha en sådan vid sidan av balkongen som både dekoration samt lite insynsskydd??
Och så mycket vacker det fanns i smide och även jag säger att det var tur att jag inte var där, hade nog förköpt mig.
Mycket intressant att läsa om Vallonerna.
Tack för en trevlig resa!
Ha set så bra och trevlig helg!
Kram, Agneta

Laila sa...

Jag har tänkt så länge att det skulle vara kul att undersöka bruken i Uppland. Än så länge har det bara varit en tanke...

Eleonora sa...

Ingrid:
Ja faktiskt hade jag en viss känsla av obehag då vi körde igenom området. Kram

Ingrid Musikanta:
Så mycket fint smide det fanns! Och handstickade sockor, vantar och tröjor, snidade stolar och knivar, vävda mattor och mycket mer. Intressant besök. Kram

Agneta:
Den rara kondis-skylten ppminner litet om dylika som man kan hitta i Sigtuna. Östhammar är inte så stort men det fanns en del trevliga affärer där. Kram

Laila:
Försök ta en tur till Forsmark om du kan, nästa sommar kanske? Det fanns mycket att titta på där. Guidade visningar på herrgården kan man också få. Ha det gott.

Unknown sa...

Fina resebilder Du bjuder på ~~~

Forsmark känns obehagligt, och att det inte är beläget så långt härifrån vill jag helst inte tänka på förstås.

Kramen från Eva

MårsArt sa...

Tänk vad man får lära sig!
Jag kände till bruket och vallonerna i Finspång innan, men inget om Dannemora m.m.
Kram
Agneta

Eleonora sa...

Eva: jomen det kändes sisådär, inte så bra alltså. Men det var bara vid själva kraftverket.

Agneta:
Vallonerna i Finspång, nytt för mig. Det får jag ta och kolla upp! Tack för tipset.

. sa...

Fina bilder, säkert en trevlig upplevelser och rundvandring.All smide är så fint oavsett i vilket utförande, men sådant brukar kostar en hel del.