tisdag 15 november 2011

TIPS FRÅN KÖKET ....

...... KAFFEBRYGGAREN(s värmeplatta)  kan du så här när "glöggtid" nalkas, använda för att varmhålla glöggen -

.... POTATISSKALAREN, när moroten är skalad, fortsätt att hyvla långa dekorativa spån, som blir snygga i salladen -
.....kan också användas om stearinljusen är för tjocka för ljusstaken -
....det effektivaste sättet att skala gul lök, är att man skalar bort rotstocken med en potatisskalare och fransar upp skalet för att sedan dra bort det med fingrarna -

PROVSTICKAN, har man glömt tiden på ägg i kastrullen - stick med stickan genom skalet och in i mitten.

SAXEN, blir vass igen om man klipper stålull med den.

TESILEN, Kläm ihop köttfärs - trck - och slöpp - så har du fina jämnstora köttbullar.
.... utmärkt även till att forma potatis kroketter!

PEPPARKAKSHJÄRTEFORMEN, oj vilka gulliga stekta ägg det kan bli till Älsklingen  om du låter ägget glida ner i formen.

ÄGGSKÄRAREN, prova att skiva ex. jordgubbar, kivi. banan. avocado, champinjon, kall kokt potatis!

Kanske kan något av tipsen vara till tjänst. Kram till mina rara bloggvänner.

16 kommentarer:

Erika sa...

Tack för dessa tips. Kan säkert vara användbart oavsett vilket man tillgå av dem.

Yes nu har jag så sakta vaknat till liv igen. Har gjort ett inlägg idag som du kan om du vill, läsa mer om.

Ute skiner solen och det blir nog en fin dag. Förra året vid denna tiden hade vi alla fullt av snö, men detta året håller den sig undan ett tag till säkert till glädje för många som inte är älskare av snö. Det är vackert vitt när det faller och lägger sig som ett duntäcke, men ack vilken förödande effekt det kan få om olyckan är framme.

Varma kramar till dig kära Eleonora.

Ingrid sa...

Det var många goda tips, tack för dem!

Potatisskalaren använder jag till allt det du beskriver plus att jag skivar gurka med den när jag vill har riktigt tunna skivor till inlagd gurka.

Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

Eleonora sa...

Erika:
Skönt att du mår bättre. Jag ska genast gå in och läsa nya inlägget.

Jag älskar INTE snö, dessvärre. Blir allergisk med snuva när det snöar - ovädersbakterier heter det och dom tål jag inte.

Ingrid:
Men en så erfaren och duktig husmor som du är kan jag förstå att det här var väl inga nyheter för dig precis.

Laila sa...

Tack gulle dig, för dina fina ord till mig.

Vilka jätte bra tips du har delat med dig av. Dom kommer jag att skriva ut och spara!

Solstrimmor sa...

Det var många nya tips att ta till sig! Tack för dem.

Kram min vän och ha en bra kväll!
Eva-Mari

Musikanta sa...

Jag ska kopiera ditt inlägg och sätta upp på kylskåpet. Mycket nytt för mig - glöggen i kaffebryggaren är ju ett utmärkt tips!
Varm kram till dig från vännen Ingrid

Eleonora sa...

Laila:
Roligt att tipsen passade dig!

Eva-Marie - Musikanta:
Kul att tipsen kunde komma till nytta.

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Men vad många bra tips du lämnar :-)Tipset för saxen ska jag pröva, behövs till&från.
Även jag gör som Ingrid, potatisskalaren till färsk gurka ger tunna och fina skivor.
Väntar på att min hemsida ska komma igång igen, någon dum hackare har varit där igen för att försöka ta sig in, men se det går ju inte...One.com där jag köper utrymme för min hemsida samt egen domain, stänger helt sonika ner sidan, så inte kommer dom där arbetsskygga typerna långt inte...att dom aldrig lär sig.
Men det blir en massa jobb för mig återigen och synnerligen
irriterande :-(
Ha det så gott!
Kramen, Agneta

Eleonora sa...

Agneta:
Kul att tipsen platsade!
Stackars du, som nu åter igen måste fixa efter det att en dum person försökt hacka sig in i din dator. Trist sådant där.

Igår var underbart soligt "vårväder", alldeles vindstilla - så ock idag!! Det är fantastiskt vackert.

lisashus sa...

Åh, så många roliga och bra tips!
Det tackar jag för! Kul att tänka i lite andra banor än i de invanda liksom!
Tack för din rara kommentar hos mej!
Ha en fin dag!
Kramar
Lisa

Eleonora sa...

Lisas hus:
Bra att något tips kom till pass för dig. Kram

Tankevågor sa...

Tack för roliga och användbara tips! Det där med potatisskalaren och morötter brukar jag faktiskt göra.

Ha det gott!

// Lisbeth

Helena sa...

Härliga tips som jag helt klart ska testa.
Önskar dig en underbar helg!
Kram

Syssis små funderingar sa...

Tack för dina fina tips!

Eleonora sa...

Lisbeth Helena & Syssi:
Håll till godo och hoppas ni har nytta av tipsen!

Suss sa...

Nu har jag läst ikapp och det var väldigt roliga och bra tips från köket. Fungerar det verkligen att göra köttbullar med tesilen? Jag måste testa, de kommer att bli jättefina och lagom till jul vill jag gärna ha små och runda.
Vilken fin resa ni hade till svågern. Det känns bra att ha fått glädja någon på det viset. Kram!