torsdag 27 oktober 2011

DU ÄR NÄSTA OFÖRSKÄMT FRISK ....

.... sa doktorn till mig idag. Jag hade lämnat en massa blodprover och urinprov och allt var bra och så lyssnade han på hjärta och lungor och tog trycket.

 MAN BLIR GLAD ATT HÖRA DETTA, speciellt som jag äter en del medicin för att må så här "oförskämt" bra. Alltså hjälper ju medicinen mig på absolut bästa sätt. Duktig har jag dock varit och på egen hand trappat ner på min kortison-dos -  l å n g s a m t. Nu klarar jag mig på 2,5 resp 1,5 mg varannan dag.

För att snitsa till mig - så gott det nu går - gick jag till min duktige frisse och klippte håret. Det blev bra som vanligt och litet lagom kortare. Föll även för en Marocco oil, som ska arbetas in i det nytvättade håret - som en sk inpackning - dyr som skam, men jag kostade på mig det eftersom jag så sällan går till friseringen.

Nu har vi fått en ny mataffär i mitt centrum - WILLY´S - Hemköp har lagt ner - och en första titt ditin var jag ju tvungen att göra idag. Mycket fräscht och fint var det i lokalen. Det kommer att bli trevligt att handla där.

I morgon ska jag plocka ihop litet nödvändiga saker som behövs för min och dotterns bilresa till Halmstad. Vi ska hälsa på käre svågern, som snart blir 91 år. Jag måste försöka hitta en fin och skön bomullströja med lång ärm till honom, som jag kan ta med i present. Det blir lättare för personalen att tvätta - han hade fina cashmere-tröjor, men dem slänger personalen in i tvättmaskinen och så kommer dom ut som barnstorlekar, dessvärre.

Hoppas ni har det bra alla mina vänner. Flera av er är så duktiga och målar och tapetserar om hemma. Det beundrar jag verkligen och följer med stort intresse dessa bloggar!! Ha det gott och glöm nu inte att ställa tillbaka tiden på söndag.
Kram till er alla.

21 kommentarer:

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Så gott att höra att din hälsa är så bra som det går :-)
Ja du, det där med tvätt är klurigt. Jag har ju hemtjänst och har nu börjat använda kläder som dom klarar av att tvätta...mindre kul. De snygga får hänga i garderoben :-(
Kofta i akryl är kanonbra, torkar snabbt också och blir inte skrynklig som bomull blir.
Man lär så länge man lever.
Härligt med nyklippt hår som gör att man känner sig pigg och glad!
Trevlig resa!
Kramen, Agneta

Ingrid sa...

Hejsan Eleonora!
Grattis till att ha gått igenom besiktningen utan anmärkning.

Jag blev så full i skratt när jag läste om din svåger och hans tröjor. Vår äldste son fick en gång i present en fin ylletröja och jag tänkte mig inte för utan stoppade in den i tvättmaskinen och tvättade den på 40 grader.

Den kom också ut som en barntröja, men ärmarna var fortfarande långa. Den såg för dråplig ut och var naturligtvis helt oanvändbar.

Ha det så gott och lycka till med inköpet till svågern!
Kram Ingrid

Musikanta sa...

Skönt att höra att du är frisk för övrigt - jag vet ju vilket besvär du har med dina leder...

Willys har också öppnat en ny, stor affär här i Söderköping. Det är mycket trevligt att handla där.

Du är väl värd den dyra oljan, någon gång måste man få kosta på sig lite extra!

Det är ganska oförskämt av personalen att tvätta dyra ylletröjor i maskin - du kan vara säker på att de inte gör det hemma. De borde i så fall ställa in på 30 graders skontvätt - det finns ju ett sådant program på alla tvättmaskiner.

Ha det så gott på din resa till Halmstad. Jag åker ju upp till Stockholm lördag åttadar och stannar åtminstone tills fredag morgon. Så vi kanske kan höras av ifall du har kommit hem tills dess.
Kramar från Ingrid

Lisas torp sa...

Det är bara att gratulera! Vad kan väl vara bättre än att få vara frisk!
Det låter som om du njuter av livet och har fullt upp med roliga saker!
Här jobbar jag vidare!
Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

Tankevågor sa...

Vad SKÖNT att du är så frisk och pigg! :-)
Bra att få det bekräftat av expertisen eller hur? Vad förargligt med din svågers tröjor! Men jag känner igen det där. Hoppas du hittar en skön och lättskött tröja till honom nu.
Önskar dig en trevlig resa och helg!

Kram från Lisbeth

Gunilla sa...

Ha det så trevligt i Halmstad! :)

Suss sa...

Jag är också väldigt frisk enl. min doktor och bortsett från ett, för mig och läkaren, okänt virus slog ut mig i nästan 2 veckor var alla andra prover bra. Då får man vara glad och tacksam, även om jag är tröttare än tröttast. Jag sover för lite, det är jag medveten om, men världen är full av så många bra, olästa böcker att jag aldrig släcker i tid på nätterna. Sedan upp 6 för att åka till jobbet 7.30. Synd på svågerns fina cashmeretröjor, det som är så skönt material. Ha en skön vintertidssöndag imorgon. Kram!

Solstrimmor sa...

Men så skönt att få höra att man är oförskämt frisk!! Bra att medicinen hjälper.
Så du ska ut på resa! Det ska jag också. Åker upp till barnbarnen på höstlov idag. Vi ska pyssla och leka med barbie... det blir alldeles för sällan!
Vad läser du nu? Jag ska precis börja på Anne B Radges nya, Nattönskningen.

Du är väl värd din dyra olja! Ha det bra i höstrusket.
Kram Eva-Mari

Eleonora sa...

Agneta:
Synd om svågerns fina tröjor men, men ... sånt händer.
Jag blev så fin i håret. Trivs bra med litet kortare - just nu i alla fall. Ha det gott!

iNGRID:
Barnbarnet blev jätteglad få ärva en krympt cashmerekofta, så allt kan komma till godo om man tänker efter.

Musikanta:
Kul att du kommer tillSthlm igen. Den 9 är jag på uppvaktning men 7-8 och 10 kan jag. Hoppas hoppas att du kan någon av dessa dagar.

Lisa:
Har sett minsann hur duktig du är och jobbar på med ditt nya boende. Låter jättebra och kul. Blir spännande få läsa mer på din blogg. Kram på dig!

Lisbeth:
Trodde nästan du slutat blogga. Har tittat in så ofta till dig. Men kul att du är kvar och hörde av dig. Jag blev så glad!

suss:
Jag hade en bra söndag - dock mycket regn och dimma. Tillbringade mesta tiden i bilen med hemresa i 6 timmar från H-stad.

Eva-Mari:
Skönt höstlov i Dalarna önskar jag dig. Ragdes bok Berlinerpopplarna är den enda jag läst av henne och om den tyckte jag inte. Just nu läser jag om MISIA på engelska och det kommer att ta en tid att plöja igenom. Sen får jag se vad det blir - om jag nu orkar läsa färdigt. Ha det gott hos barnbarnen!

Erika sa...

Vad glad jag blir för din skull att du är frisk och mår bra. Det är verkligen något att uppskatta.

Till frissan har du också varit, det är något jag inte gör. Två gånger under mitt liv har jag blivit förstörd i håret trots att jag alla två gångerna påpekat noga hur jag ville har det. Det här är många många år sedan, men efter det fick jag nog.

Hade jag gått dit nu och endast velat haft topparna klippta hade säkert halva längden klippts av, de har..vissa i allafall en tendens att bli galna när det får sätta saxen i ett långt hår...med orden..det är så slitet här och där, så det måste klippas osv. Jag vet har bekanta som berättat. Nej tack till sådant klippningen den sköts på egen hand.

Ny mataffär är aldrig fel, kul att med något nytt i förhållande till då Willys.

Hoppas din tur till Halmstad blev bra.


Kram och har det så bra.

Eleonora sa...

Erika:
Tack min vän - roligt att du är hemma igen. Hoppas du haft det gott på din resa. Jag ska skriva och berätta hur mitt besök i Halmstad blev, när jag känner för det.

Ha det riktigt gott och kramis

Stina sa...

Vad skönt att få höra de där orden från en läkare. Kram Stina

Helena sa...

Härligt att höra att du mår så bra.
Ella har fått ett sår på hornhinnan som vi behandlar nu och hoppas att det ska läka igen.
Jag har skickat ett meddelande till dig på FB angående korten.
Tänkte att du kanske missat det.
Ha en trevlig resa vännen och var rädd om dig!
Kram

Musikanta sa...

Tisdagen den 8 november skulle säkert passa - men jag ska kolla med Mirren så att hon inte har något åtagande den dagen som hon ev. behöver hjälp med. Jag återkommer med mejl när jag har hört med henne. Vore så trevligt att träffas igen!
Varm kram från vännen Ingrid.

Eleonora sa...

Stina:
Jo minsann det var härligt att få höra, något jag skulle önska att fler fick - du tex. Kram kram

Helena:
Oj va jobbigt att försöka pricka in ögondroppar, men du har vanan inne nu förstår jag. Hoppas att hon snart blir bra.

Musikanta:
Reserverar tisdagen till dig. Hoppas det kan bli av. Vore såå roligt. Min mail:kerstin.bridgeman@hotmail.se

Erika sa...

Tack för din kommentar och rara ord. Nog är det frustrerande när en lång kommentar bara sådär försvinner ut i rymden. Minns när en lång kommentar försvann här hos dig när jag skulle förhandsgranska den, då kom jag till en sida med Googlekonto. Försökte backa vilket jag gjort tidigare men den gången lyckades det inte. Så jag förstår din frustration, vad sedan ordvalet beträffar så gör det verkligen inget. :)

Visst finns det ett kondis ganska så nyöppnat vid torget. Var där senast i går, väldigt mysigt att sitta där, lugnt och trivsamt, men på Söndagar är det stängt.

Nu under November månad är jag upptagen helgen vecka 47 samt den 18/11. Sedan kommer en av sönerna med familj hit en helg denna månaden, men vilken är inte riktigt bestämt ännu. Det är vad jag vet så långt.

Du skrev mellan två tåg, jag trodde du åkte buss, eller är det olika hur du reser?

När det gäller det egna återstående livet så anser jag nog att man skall lägga den mesta tiden på sig själv och sitt leverne. Man skall inte för den delen glömma bort dom som står en nära. Men jag tänker som så också att den fanns en tid när man lade ner hela sitt liv energi på barnen under deras uppväxt och långt senare också, så nu anser jag att man kan fördela lite mer på sig själv, men ändå inte så man sätter dom som står en nära i bakgrunden.
Ordet lagom i alla avseenden är nog allra bäst.


Åren går det är jag smärtsamt medveten om, och tid kan man inte få tillbaka den som nu gått åt ett annat håll. Jag hoppas som jag skrev i mitt inlägg att den återstående framtiden har mycket kvar att ge.


Kram kära Eleonora och hoppas solen lyser lika fint hos dig som hos mig!

Eleonora sa...

Erika:
O så långt svar. Tack snälla.

Jag reser för det mesta med buss men kanske blir det lättare med tåg om jag ska göra uppehåll vid viss station. Eller buss halva vägen och tåg resten. Jag får se vad som går lättast att kombinera. När det blir av vet jag inte säkert ännu men kanske 24/11 eller 25/11. När jag vet närmare hör jag av mig så kan vi kanske sammanstråla. Det vore sååå roligt!

De senaste 20 åren har gått svindlande fort. Har man kanske 10-15 år kvar så gäller det att ta tillvara på dem på absolut tänkbara sätt. Jag har så många planer på vad jag vill göra bla skriva färdigt min påbörjade livsbok. Men med en knäpp dator känns det inte så roligt att sätta fart. Kanske får jag köpa en ny i alla fall, även om den jag har nu inte är mer än 2 år gammal.

Ha det gott min söta och vi hörs längre fram i månaden. Kram

Helena sa...

Vad konstigt att inte meddelandet kommer fram.=(
Precis det jag ville veta men jag har tagit bort en del bilder så sen i förrgår har korten nya nummer.
Jag tror att det blir fel kort med det numret.
Har skickat dig ett meddelande till med bild på det kort som nu heter 132...hoppas du får upp de.
Ha en härlig dag min vän!
Kram

Musikanta sa...

Min dator har kraschat så det är inte så kul!

Det skulle gå bra att träffas på tisdag om du fortfarande är ledig och har lust då. Jag hör av mig söndag kväll eller på måndag. Jag tror det går bra att skicka mejl som vanligt till min lilla laptop - jag har ju tyvärr inga adresser kvar - allting är borta!

Bilderna, som jag tagit har MM fått vartefter och lagt in i sin dator (som jag skriver på nu) så de är åtminstone räddade. Men alla andra dokument sedan ett år tillbaka är puts weg!
Varm kram från vännen Ingrid

Musikanta sa...

Nu har jag loggat in på min lilla dator, som jag skrivit i kommentaren till dig på min blogg alldeles nyss.

Jag har min mobiltelefon på annars kan du väl ringa till Mirren. Hittar inte ditt tfn nr - finns har det någonstans i mina förlorade dokument. Hoppas vi kan ses i morgon som vi hade tänkt!
Kramar från vännen Ingrid

Stina sa...

Kram till dig snälling.:-) Stina