onsdag 18 maj 2011






Nu har jag bjudit in mina seniorer till VÅRLUNCH till på fredag. I inbjudan skrev jag att jag önskade svar JA eller NEJ senast den 17 maj Ändå fick jag ringa upp 7 personer och fråga om de tänkte komma! En dam visste inte var lokalen låg?? (trots att hon varit med flera gånger) - att ta reda på den saken fanns inte i hennes tanke. Som läget nu är räknar jag med att vi blir 13 personer totalt. Jag blir såå trött ibland!

Alla seniorer tycker att allt jag ordnar är såå braaa, men ingen erbjuder sig att hjälpa till. Endast min närmaste granne brukar ställa upp och hjälpa till att återställa lokalen efter fester. En av damerna brukar ge mig en liten söt blomma ibland och det uppskattar jag naturligtvis.


Styrelsen har beviljat anslag för verksamheten. Jag har ingen ekonomisk förtjänst - snarare tvärtom i form av tid och bilresor - hela verksamheten bygger på att jag har funnit intresse av att göra vardagen litet trevlig någon gång då och då för mina närmaste grannar.


Nu har jag börjat känna tvång att "hitt-på-nåt" - så intresset börjar vackla för mig. Dessutom ska vår lokal snart renoveras och då kanske det kommer som naturligt att jag avvecklar. Tankarna finns hos mig och tiden får utvisa hur det kommer att bli.

Nu ska jag ta mig iväg till affären och handla hem en massa mat - till Systemet och handla hem litet vin därtill och i morgon ska lokalen ställas i ordning, maten lagas osv....


Men solen skiner och strålar idag - det gör mig glad och nöjd!

6 kommentarer:

Stina sa...

Ta hand om dig gumman!
Gör inte mer än vad du orkar med...viskar Stina.;-)
Kram

Syssis små funderingar sa...

Vad synd att du inte får någon hjälp. Jag bor i ett seniorhus själv, här har vi en bostadskommitté. Och alla andra ställer upp åxå. Dom som kan och orkar förstås:) Hoppas festen blir bra i varje fall.

Gunilla sa...

Jag tycker verkligen att du ska ta dig en rejäl funderare på om du ska fortsätta att sprida glädje till människor som inte gör detsamma för dig! Hoppas såklart att den nu förestående festen blir lyckad! :)

Anonym sa...

Så synd att du inte får någon som helst hjälp. De kanske tar för givet att du ordnar allt för de ser ju att det alltid blir så bra. Kanske de tror att deras hjälp är överflödig? Har du frågat? Såklart du måste ha några till hjälp. Men de är förmodligen redan bortskämda... av dig!

Så bra du hade det i Falun. Jag åker dit över helgen, dansuppvisning denna gång!

Ha det bra och lycka till med vårlunchen.
Kram Eva-Mari

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!

Så trevligt det låter med kalas. Sådant har vi inte här i mitt hyreshus, inte ens en lokal finns det, för allt hyrs ut såklart. Pengar...! Men detta är inget seniorboende, men ändå. Vi är många som är till åren numera och har bott här i 30-50 år.

Håller med föregående.
Verkar som många tror att du inte behöver hjälp av deltagarna eller så tror dom att någon annan hjälper till. Verkar som det är dags för dig att i klarspråk tala om vilka regler som gäller.

Att glömma..ack ja, verkar som "senilen" börjat göra besök hos en o annan, vem vet?

Allt som känns som tvång ska man inte göra för då blir man ju bara ledsen och känner sig utnyttjad.
Det löser sig nog av sig självt nu när det blir renovering o.s.v.

Hoppas i alla fall att ni får det trivsamt och att även du kan njuta!

Kramen, Agneta

Musikanta sa...

Jag tycker att du ska ta upp ämnet nästa gång när/om du ordnar något för dina seniorkompisar. Du kan ju säga något om att det här är troligen sista gången etc.etc. eftersom jag inte få någon hjälp...

Föreslå att ni bildar en kommitté om de vill fortsätta och delegera ansvaret till medlemmarna i denna - en står för inköp, ett par för städning osv. Själv kan du ju vara samman kallande och ordförande i denna kommitté. Det finns nog en del som ställer upp i så fall.
Kramar från Ingrid