onsdag 16 februari 2011

ÖGONOPERATION ....


..... blev det igår - gråstarren togs bort och ny lins sattes in i ögat.


Det hela gick på 10 minuter och utan bandage kunde jag stå upp och ta mig själv ut till parkeringen, där dottern väntade på att få köra mig hem. Inte kan jag påstå att det gjorde ont, nej men ett visst obehag kände jag och gnällde väl till ett par gånger. Efteråt kändes ögat som "svidande grus" men det gav med sig vartefter bedövningen släppte. Natten blev god med sömn hela tiden, vilket behövdes eftersom jag sov mindre bra natten före operationen.


Trots besked från flera vänner, som gjort samma operation, kände jag dock en viss oro och det är kanske inte så konstigt, eftersom det gällde ett öga.


Eftersom ischiasvärken inte är helt borta, stannar jag inne och tar det lugnt idag också. Ute är det sol och kallt och HALT och något fall vill jag då rakt inte riskera i nuläget. Dessutom är jag litet ljuskänslig.


Det känns underbart att detta är avklarat och att oron har släppt. Man går mot ljusare tid på mer än ett sätt.


6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så skönt att allt gick fint.

Det är fruktansvärt halt, har broddar men vågar mig ändå inte ut på promenag. Är rädd om mitt knä ;).

Varma kryapådig kramar :)

Ingrid sa...

Grattis till att gått igenom starroperationen!

Åke opererade båda sina ögon förra våren/sommaren och det gick jättebra, men han påstod att det gjorde ont. Karlar är ju lite pipiga!

Själv ska jag och kolla mina ögon nästa vecka, jag tycker att jag börjar se lite dåligt på långt håll.

Kramar till dig Eleonora!

Stina sa...

Skönt att det är gjort.
Vila dig nu så kommer det snart nya krafter till goa gumman där borta.:-) Kram Stina

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Grattis till operationen! Vad duktig du är. Jag har väldigt svårt för just ögon, av någon anledning. Jag har fått en suddig fläck för ena ögat efter det att jag ramlade,så något är ju galet, men. Mina ögon är otroligt ljuskänsliga så jag blir snöblind, solblind, TV-blind m.m. Snö har vi just nu fått i mängder...igen!

Tusen tack för ditt boktips :-)
Har just best. en pocket av Maeve Binchy bl.a. och har skrivit mer om detta på min hemsida.
Till bibban kan jag dessvärre ej ta mig p.g.a. sjukdom. Men hoppas på att hitta boken någonstans på Nätet.
Tack igen kära vän!
Krya på dig!
Kram, Agneta

Anonym sa...

Så skönt att det gick bra, det är nog som du säger, ögonen... själens spegel, dem vill man helst inte att någon ska skära i... huu!
Nu får du njuta av en ny syn på livet... hoppas du har något trevligt att läsa också. Och att att värken i ryggen ger sig snart.

Kram till dig.
Eva-Mari

Gisan sa...

Så skönt att operationen gick bra. Hoppas bara att värken släpper och att isen smälter så att du kan vara ute mer obehindrat. Kramar...