söndag 5 december 2010

MINA JUL LJUSSTAKAR

Den rara staken i köket - den har jag fått efter min mor.

I gästrummet står denna, som var den första jag köpte som nygift. Den är alltså över 50 år gammal, men ser så modern ut.

I matrummet står denna ljusstake.
Och två fönster i vardagsrummet har fått varsin stjärna, fönsterväggen mot balkongen har ingen julprydnad - endast blommor och två bordslampor.


1 december tände jag alla julljusen och dom får brinna dag och natt till 20.dag Knut.

Fint ledljus för mig som är uppe och springer på natten.


5 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så vackra fönster!

Det är samma hos oss, allt är tänt dygnet runt men bara fram till trettondag ;).

Njuter av ljuset som vi nu får inomhus.

Varm kram

Agneta sa...

Hej, Eleonora!

Men så trevligt att få se olika ljusstakar :-)

En svart i smide med rött hade min salig mor i köket, men det vete katten vart den och de andra urgamla tog vägen när hon avled och alla rensade lägenheten :-(

Den du har i matrummet älskar jag och har många ggr. tänk köpa en sådan, men det har liksom inte blivit av bara. Får nöja mig med de gamla vanliga jag har.

Din gamla vita har jag aldrig sett förut, så det var ju kul. Riktigt fin är den också och så har du pyntat den så vackert också!

Snöstjärnor i fönstret är vackert och räcker gott. Man kan inte ha stakar överallt, det blir liksom kaka på kaka ;-)

Jag släcker alltid allting över natten, utifall olyckan skulle vara framme. Vågar inte ha något för nära ljusen som är brännbart.

Ett trevligt inlägg :-)

Kramen, Agneta

Erika sa...

Har aldrig sett en sådan som den du fått av din mamma, eller den du köpt som nygift. Dom är verkligen fina och står sig än i denna dag. Det enda jag minns från förr där hemma det var dom bruna adventsljusstakarna av trä med lite ruffligt mönster. Vad jag minns som liten fanns det inga röda ljusstakar. Mamma hade bara en ljusstake, i dom andra fönstren blev det stjärnor.

Jag har heller aldrig något tänt på natten, kanske skulle har det med tanke på att här är en till som är uppe och fär om nätterna. Men jag är lite nojig av att har dom tända när jag sover, så jag släcker ner.

Önskar dig en God natt och en lika God morgondag kära Eleonora.

Anonym sa...

Vackert! Jag har en adventsstake i köket som vi fick i julklapp första julen vi flyttat till lägenhet och det var 1967! Och den är ännu finare nu tycker jag:) Här lyser stjärnorna dygnet runt... resten går på timer.

Ha det bra och njut av ljusen.
Kram Eva-Mari

Musikanta sa...

Jag har bara min mammas ljusstake i smide i fönstret. Den är säkert också mer än 50 år gammal, men den fungerar bra fortfarande. Skönt med ledljus när man behöver gå upp på natten.

Jag har också en adventsstjärna i köksfönstret. Jag släcker heller aldrig dessa två ljuskällor - bara om solen strålar mitt på dagen möjligtvis. Fint har du i alla fall!
Varm kram från Ingrid