tisdag 28 december 2010

BESÖK PÅ WALDEMARSUDDE ....

....... blev det igår. Den underbara jubileumsutställningen om ZORN var fantastisk att få uppleva. Dessvärre fick man inte fotografera i dessa salar så härifrån kan jag inte visa några bilder. De som jag visar här nedan är från internet "Waldemarsudde".



Självklart strosade vi runt i Prins Eugens hem och beundrade allt vackert. Han älskade ju blommor och i hans testamente stod bla att det alltid skulle finnas säsongens blommor i alla rum. Här ett underbart fång Amaryllis!


Vackra hyacinter i Waldemarsudde-krukan vid drottning Sophias porträtt, målat av Zorn.
Prins Eugen: Molnet

Stora salongen. I fonden Näcken av Ernst Josephson. Underbar bukett vita tulpaner på det stora bordet.



Blomsterrummet. Bilderna är något mörka, eftersom jag inte fick fotografera med blixt.


Efter att ha mättat ögonen, bjöd mitt rara sällskap på lunch i Prinsens Kök. Där var det knökfullt av hungriga besökare, men till slut fick vi ett bord för oss tre.

Det här var en fantastisk utställning och kommer ni till Stockholm så är detta besök nog ett måste. Utställningen pågår till 30 januari 2011.





2 kommentarer:

Stina sa...

Kan tänka mig att det var trevligt.:-) Kram Stina

Erika sa...

Du har mail!