fredag 8 oktober 2010

Ur Kvinnliga Kontoristföreningens Meddelande ....

..... kan jag läsa en text som kommer från ett Yoga-sammanhang.
Den låter som en bön men är det inte i egentlig mening,
mera en meditation inför dagen, en hälsning till ljuset och solen.





Jag tackar dig Morgon för att du kommer med ljuset.

Tack för den dag som nu kommer.

Och hjälp mig att möta de inre rädslor som kommer att utmana mig under dagen.

Hjälp mig att stå kvar i de känslor som då kommer.
Att vara i dem, inte fly dem med antaganden,
dömanden eller analyseranden,
utan bara acceptera dem som en del av mig just då.


Omfamna dem tills lugnet inom mig har lagt sig
och jag kan resonera utifrån något gott. Utan rädslor.


Hjälp mig också att vara tacksam över de små
och stora gåvor som denna dag kommer att ge mig.


Tack för ännu en dag i växande!


8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken fin och tänkvärd text och alltid lika aktuell!

Tack för dina rar hälsningar hos mej!
Önskar dej en skön och härlig helg!
Kram
Lisa

Ingrid sa...

Det var tänkvärda ord!

Tack för hälsningen hos mig. Jag önskar dig en riktigt härlig helg. Här kan man ana solen om man tittar efter riktigt ordentligt. Jag hoppas på att vi får se lite mera av den till helgen.

Kram Ingrid

Tankevågor sa...

....jag tackar dig morgon för att du kommer med ljuset...

åh så vackert!

Det skulle kunna varit rubrik på mitt senaste inlägg.

Tack för de vackra orden och ha en skön fredag och helg!

KRAM!

Inkan© sa...

Ja det handlar om att försöka se det vackra och goda och att vara tacksam. Ord att meditera över.

Men en del dagar måste man få säga ifrån och spotta upp lite phula ord när världen är så orättvis och grym som den är.

MårsArt sa...

Så fin text.
Det gäller att leva i nuet, en svår konst.
Vi har så mycket att vara glada och tacksamma över. Det glömmer man lätt.
Ha en skön helg.
Kram
Agneta

Musikanta sa...

Vackra och tänkvärda ord! Ha en skön helg.
Kramar från en mycket snuvig Musikanta/Ingrid

Erika sa...

Instämmer med alla andra här. Verkligen tänkvärda ord. Nog bör man tänka till lite mer än vi gör kanske, och vara tacksamma för det lilla i livet. Att bara kunna stiga upp och se den nya dagen är inte alla förunnat. Småsaker som vi alla gör i vardagen har jag den sista tiden blivit märkbart påmind om att det inte gick att göra som jag alltid gjort. Har aldrig tagit livet och dess innehåll för givet, och gör det definitivt inte nu heller. Är glad för varje dag jag kan medverka till, av egen kraft.

Önskar dig allt gott denna dag kära Eleonora.

Anonym sa...

Så vackert och tänkvärt. Vi skulle nog må bra över att ta in denna text varje morgon... för det är ju precis det vi vill försöka uppnå. Eller hur?

Hoppas din vecka blir bra.
Kramar Eva-Mari