fredag 15 oktober 2010

BESÖK PÅ ÖSTASIATISKA MUSÉET


tillsammans med bloggvännen MUSIKANTA - Ingrid - som faktiskt hade upplevt denna begivenhet på plats i Xiang! Alla figurerna var placerade i glasmontrar och fotografering måste ske utan blixt - därav kanske något suddiga bilder.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Terrakottaarmén 'gravofferstatyer av soldater och hästar' är av en bränd lera (terrakotta) gjord armé på över 6000 soldater i närheten av staden Xi'an, Shaanxi, i centrala Kina. Armén uppfördes på order av kejsare Qin Shi Huangdi för att vakta dennes grav.





En rustning - gjord av ca 3x3 cm sammanfogade platta stenbitar.

Här kan man skönja den färg som en gång fanns på figurerna.


Kejsarens gravområde, av vilket terrakottaarmén är en del, påbörjades 246 f.Kr. och man uppskattar att det tog 700 000 arbetare och hantverkare 39 år att färdigställa det. När Xiang Yus trupper intog Xianyang (dagens Xi'an) mindre än fem år efter kejsarens död, förstördes de träkonstruktioner som en gång inrymde terrakottaarmén av en brand.


Dessa lerfigurer är större än genomsnittsmänniskor, 183 cm - 195 cm långa. De längsta figurerna är de med högst rang, det vill säga generalerna. Flertalet kinesiska gravofferstatyer är gjorda i mindre, ofta mycket mindre, skala. Terrakottaarmén upptäcktes år 1974 av bönder som skulle gräva en brunn. Detta skulle visa sig bli ett av 1900-talets största arkeologiska fynd.

Själva gravhögen där kejsaren ligger (eller låg) ligger några kilometer bort från terrakottaarmén och är ännu inte utgrävd.


Eftersom alla har unikt ansiktsdrag är det möjligt att de ska efterlikna riktiga soldater. I Sverige finns den största replika armén som originalmuseet i Xi'an har återskapat på Dragon Museum och är i originalstorlek.

(text delvis från Wikipedia)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Helt tagna av den fantastiska utställningen vacklade Ingrid och jag över till Nationalmuseum, där Ingrid bjöd på en härlig lunch - och vårt samtal fortsatte, så livligt och intressant att vi nästan glömde tiden.


Tack Ingrid för ditt mysiga sällskap och för lunchen! - det kändes som om vi känt varandra i många år!



9 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilkan spännande utställning! Jag har ju sett folk strömma ut därifrån på dagarna när jag varit i trakten....men inte har jag gått..ännu!
Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg en dag också!
Vilken intressant information du har om utställning och armén!
Såg ett inslag i TV när den startade.

Ni hade verkligen en härlig dag kan jag tro med lunch och allt efteråt! Så skönt att sitta ner och reflektera lite efter en sån upplevelse!
Ha en fin fredag!
Kram
LIsa

Helena sa...

Vilken fantastisk utställning.
Härligt när man träffar någon för första gången och det känns som man känt varandra hur länge som helst.=)
Ha en underbar helg min vän!
Kram

Inkan© sa...

Visst är det fantastiskt. Men vilken idé den kinesen fick som skulle ha ett sådant äreminne över sig med under jorden.
Jag minns första gången då delar av denna armé kom till Stockholm, Det måste ha varit i mitten av 1980-talt. Allt kändes så overkligt.

Stina sa...

Intressant!
Roligt att få komma ut lite på sån't där.:-) Kram Stina

Gunilla sa...

Jag såg en del av denna armé på Louisiana för många år sedan - mycket imponerande.

Helena sa...

Hoppas du haft en härlig helg vännen.
Önskar dig en fin måndag!
Kram

Erika sa...

Nu har jag gjort rätt för mig och betalat in mina räkningar.
Internetbank är guld värd, allrahelst som jag är t.o.f
I går var jag inställd på att gå ut idag och handla några småsaker, skulle också köpt något grönträd till finrummet, men jag kom aldrig så långt.

I går flyttade jag undan en del kartongen som inte vägde något alls, dom var nästan tömda. Därefter dammsög jag och torkade golvet, senare på kvällen kom hemleverans av den nya mattan jag beställt som jag lade under matsalsbordet, och det blev så fint. Allt det gjorde att jag inte orkade gå ut idag.Var som en zombier när jag vaknade.Vädret är inte det roligaste heller med tanke på om jag kommit utanför dörren, regn och allmänt mörkt och trist... förhoppningsvis kanske det går bättre i morgon.

Hoppas du vaknat till en bra dag.

Kram kära Eleonora.

Anonym sa...

Ibland önskar jag att jag bodde i huvudstaden. Skulle vara underbart att se! Lyckliga du och din väninna som hade en sån trevlig dag.

Kramar Eva-Mari

Helena sa...

Roligt att du tyckte om korten.
Betala du när det passar dig.
Ha en härlig dag min vän!
Kram