onsdag 17 oktober 2007

SKULD OCH SKAM

Svenska Dagbladet har haft en serie på IDAG-sidan om skuld och skam. Nedan har jag gjort en sammanställning som kanske kan vara av intresse.

"Svenskarna skäms för ett ostädat hem och för sina förutfattade meningar. Och har dåligt samvete för sin tidsbrist och för att de gör andra ledsna. Det betyder attt hela skuldbegreppet har förändrats menar Bengt Wadensjö, fd biskop.

Skammen lever! Och ännu mer skulden. Eller hur känns det att inte hinna med barnen som du skulle vilja? Att avslöjas med att ha snattat i en affär? Eller göra en annan människa ledsen? Att ha genomgått en skönhetsoperation, vara singel för länge eller anses som tråkig bekymrar inte särskilt många. Inte heller att få avdragen i deklarationen underkända.

Knappt hälften känner skuld för att inte ha ägnat barnen tillräckligt med tid. Knappt hälften känner skuld inför tanken på att vara otrogen. Varannan tycker det skulle vara pinsamt att bli avslöjad med nätporr och varannan skulle skämmas ögonen ur sig om de misslyckades med jobbet. MEN att ha stökigt hemma - det får nästan dubbelt så många att skämmas.

Skuld handlar om det man gjort och är något man kan välja att gottgöra,
Skam handlar om hela ens person. Hur man tror sig bli uppfattad i andras ögon.

Hälften av de medelålders skäms för att de är tjocka eller för att inte se tillräckligt bra ut.
16-23 åringar skulle skämmas som "att bli sedd när man onanerar, har sex eller råkat visa sig naken" 40-talisterna däremot, tycker dessa situationer är minst skam -eller skuldfyllda.

På frågan "Varför skäms du?" kunde svaren bli:
"För att jag kommer från en familj där jag haft alla möjligheter i världen utan att göra något av dem"
"För att mina föräldrar inte är akademiker".
"För att jag inte presterar så bra som jag vet att jag kan när det behövs".

Skamkänslor gäller också jobbet och i allra högsta grad föräldraskapet. Att misslyckas som förälder väcker starka känslor hos åtta av tio svenskar, medan misslyckandet i en relation bara plågar hälften av oss.
Högt på listan ang. skamkänslor är 1) förutfattade meningar och 2) att inte behandla alla lika.

Nio av tio står inte ut med att göra en annan människa ledsen. Nästan lika många vrider sig inför tanken att orsaka någon lidande.Två av tre skulle plågas om de varit otrogna.
Påtagligt fler kvinnor än män känner skuld, medan fler män känner skam i de givna situationerna. Skam är kopplat till de värderingar som har högt värde i samhället.Genom skammen vet vi vad vi får och inte får göra. Andras syn är det vi är mest styrda av, inte av hur det känns i oss själva.

Ändå är det inne i en själv allt pågår. På frågan "Vad i livet känner du mest skuld och skam inför?" blev svaren:

"Att jag låtit andra bestämma över mitt liv"
"Att jag inte gör allting som jag kan för att hjälpa andra"
"Att jag mobbat en skolkamrat"
"Att jag blev utbränd och var tvungen att hoppa av karriären"
"Att jag finns". "

Serien började den 8 oktober.

6 kommentarer:

Christina sa...

Oj oj så mycket skuld det finns, intressant ämne det där.
Man får väl leva så att man inte känner någon skuld....
Ha en riktigt skön dag
vännen
Kram på dig

Gisan sa...

Det är verkligen intressanta ämnen. Kramar...

Christina sa...

Hej goa vännen
Jag har bytt bakgrund igen, blir inte riktigt nöjd så jag provar med flera stycken.
Rosor är ju min passion så det blev en rosenbakgrund.
Kul att sitta och pröva sig fram med olika bakgrunder, jag älskar ju att pyssla med bilder i Photo Shop.
Önskar dig en skön dag vännen
Kram på dig

Amber sa...

"Att jag finns!" Undrar vad som ligger bakom skuld och skam över detta. Låter hemskt. Någon som överlevt där andra dog...? Hu.

Inkan© sa...

Jag har också följt artiklarna- och jag blir lite bestört över att så många känner så stark skuld och skäms så enormt.

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu