onsdag 11 april 2012

PÅSKEN I DALARNA

Långfredagen hade dottern bjudit in till lunch med släkt. Den underbaraste smörgåstårtan i fisk & skaldjurstecken blev serverad med ett glas kallt vitt vin. Mumsigt.


På eftermiddagen tog jag taxi till bussterminalen för att resa till Dalarna och väl framme stod min söta Guldlock och välkomnade mig.

Underbara påskdagar har jag alltså tillbringat i Dalarna med lilla Guldlock och hennes föräldrar. Vilken lyx att få sätta sig till dukade bord med vällagade rätter - varje dag! och flera gånger om dagen!


En utflykt gjorde vi med ett gammalt ånglok till närbelägna Grycksbo - något som vi alla tyckte var roligt men som uppskattades väldigt mycket av Guldlock. Det där med röken som stöttes ut ur tågets "skorsten" var spännande! Gamla salongsvagnar och tidstrogen klädsel på tågpersonalen höjde stämningen.


 En mysig lunch intog vi därefter på Ski Lodge i Romme, där backarna fortfarande var besökta av många utförsåkare. Den minsta lilla killen jag såg kunde inte vara mer än 3 år och han var så otroligt duktig och orädd, där han susade nedför backen.




13 kommentarer:

lisashus sa...

Välkommen hem!
Jag förstår att du haft härliga dagar i Dalarna! Så mycket god mat och härlig samvaro! Där verkade det vara vinter, och här har vi nästan som i november!:) Usch, vilket trist väder vi har! Hoppas att det vänder!
Kram
Lisa

Stina sa...

Det lät mysigt det där.:-) Kram Stina

Ingrid sa...

Det låter som om du haft en riktigt fin helg!
Visst är det härligt att få sätta sig till dukat bord och bli lite uppassad. Och att få träffa lilla Guldlock måste vara hur härligt som helst.

Kram till dig Eleonora!

Fågel Blå sa...

Åhh så mysigt ni har haft det!
Och så god mat jag blir så sugen!
Ha en fin Dag
Kramar Kathrine

Musikanta sa...

Håller med dig om att det är underbart att sätta sig vid dukat bord och njuta av god mat som någon annan lagat.

Jag har faktiskt åkt med riktigt ånglok sommaren 1952 mellan Menton och Nice. Kommer ihåg att det var brått att stänga kupéfönstren när vi åkte in i en tunnel! Roligt att några av loken finns kvar för våra barn att uppleva!
Kramar från Ingrid

. sa...

Du har mail. Återkommer under dagen och kika på ditt inlägg.

Vinkelevink så länge.

. sa...

Nu är jag hemma igen. Nu blir det lugna dagar över helgen efter besök under påskhelgen, samt allt det andra som blev.

Vilken maffig smörgåstårta på bilden den ser onekligen god ut. Nog verkar det som om din Påskhelg blev riktig fin.

Tack rara Eleonora för din kommentar.

Kram vännen och har det så bra.

Mycket annat & lite betong sa...

Det var en bra början med den goda smörgåstårtan! Och så en lika fin fortsättning i Dalarna.

Du har väl som vi fått snö idag, fy så trist!
Ha en skön helg ändå!
Agneta

Solstrimmor sa...

Vilken läcker smörgåstårta! Undrar om jag får en likadan idag när jag åker till Falun på ännu ett födelsedagskalas? Vi är många i släkten som är vårbarn!

Hoppas snön har smält bort hos dej efter gårdagens kaos. Inte roligt... men det ska ju ner! Ha det gott!

Kramar Eva-Mari

LissAnna sa...

Du är ju för gullig du alltså!

Tack så jättemycket för dina alla fina kommentarer! Du måste ju ha suttit i en timme och läst. haha...
Puss och kram Stina

Suss sa...

Den smörgåstårtan hade jag gärna smakat. Den såg verkligen god ut. Resan till Dalarna verkar ha varit bara toppen. Så skönt när det blir så. Ha det bra!

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Att bli serverad så god mat är man inte van vid när man bor ensam så jag förstår att det känns lyxigt värre! Trevlig samvaro med barn&barnbarn gör inte saken sämre.
Ha det så gott vännen!
Kram, Agneta

. sa...

Har nu ändrat tillbaka till ett tråkigt textsnitt. Jag har Firefox och många gånger kan Explorer visar riktigt knas. Om du känner för det kan du kika in igen hos mig och kolla.