måndag 6 februari 2012

KALLT UTE ....

...... och för mig tar det emot att "gå ut och gå". Men små promenader blir det i alla fall. Ibland bara till soptunnan, men idag blev det en längre promenad i strålande sol men med blåst runt öronen.

Jag har börjat med "efter julstädningen" och hittills har sovrum och matrum blivit hårt attakerade. Alla väggar är dammade, möbler, golv, tavlor och prydnadssaker är avtorkade, dynor borstade. Lådor och garderober rensade. Och sängen blev specialbehandlad med tvätt av allt och dammsugning av alla madrasser. Fönster är kvar tills värmen kommer tillbaka och tills dess är det väl så dags att börja om från början igen. Det blir litet gjort då och då i min egen takt och ork, utan brådska eller stress. Men skönt känns det att ha kommit igång - för att inte tala om den rena doften som svävar över min framfart.

På onsdag blir det besök hos reuma-läkaren för kontroll. Därefter blir det nog litet shopping på stora Åhléns, där jag trivs att strosa omkring. Dom har dessutom en finfin Hemköp i bottenplan och har ofta goda erbjudanden.

I morgon är det fylledag för mig, men nu har jag slutat att räkna åren. På lördag har jag dotterns familj på liten festmiddag och ännu har jag inte bestämt vad jag ska bjuda på. Två äter inte kött, barnen äter inte skaldjur och inga såser så ibland vill inte fantasin räcka till. Kanske köper jag färdigt - sushi och pizza??

Stor varm kram till alla kära bloggvänner i den här ryska kylan.

16 kommentarer:

lisashus sa...

Om det blåser i denhär kylan, ja då är det riktigt ruggigt!
Här har vi haft ca -7 och stårlande sol och nästan helt vindstilla! Grannfrun och jag var ute och gick i säkert 2,5 timme, helt underbart, precis som en skön vinterdag ska vara!

Så skönt det låter med ditt fejande inomhus och tids nog blir det väl fönstrens tid!
Härligt också att ströva lite i stan när du ändå är där och Hemköp där i bottenplanet är ju en toppenbutik med både ditt och datt!

Trevligt med födelsedag, men jag förstår knepigheterna när man ska bjuda så att alla blir nöjda!
GRATTIS i förväg på födelsedagen!
Kramar
Lisa

Gunilla sa...

Kram till dig också och gratulerar på dagen!

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Oj, vad duktig du är som orkar städa så ordentligt, men gott när det är gjort.
Att putsa fönster är totalt meningslöst i detta vädret.
Ja du, det blir knepigt att få till mat med så många olika smaker, men det löser du säkert bra.
Kan vara bekvämt med färdigköpt, fyller man år ska man ha det lugnt och skönt.
Varmt grattis på Födelsedagen!
Kram, Agneta

Erika sa...

Här var det -10 när jag steg upp. Jag kikade ut och såg att det blåste en del, hmmm var det enda som for upp i huvudet, jag var nämligen tvungen att gå ut.

Men jag säger då det fy sjutton så isande kallt det var, med blåsten blev det en hel del extra grader. Hem kom jag och tänk så lycklig man kan bli av den egna värmen i bostaden, kaffet som snabbt sattes på, varor som förpassades in där det hörde hemma, allt i den egna takten och än en gång glad och lycklig över den egna boningen. Lite gör mycket, alla ska vi vara glada för det vi har, som jag sagt förut, blir vi av med det då förstår vi var vi hade.


På tal om städning så har mitt badrum fått sig en ordentlig genomkörare i eftermiddag. Fick sitta på en liten minipall som jag har när det mesta i kroppen strejka. Satt på den och torkade av rören som går från tvättmaskinen samt lite annat under tvättstället, sitta på huk som jag gjorde förr är helt uteslutet. Alla sätt är bra utom dom dåliga.

Ja i morgon Eleonora är det din dag igen. Har också slutat räkna mina år för de tendera med en väldigt framfart även mina. Åhh som jag skulle önska jag vore ca 40 det vore alldeles lagom, sedan när dessa 40 åren hade accelererat till det jag är idag då hade jag backat ner igen och börjat om där nere någonstans tills jag tyckt att nu accepterar jag min ålder som sköt i höjden utan min hjälp. :)

Inte lätt när nästan alla inte äter det eller det, då kan man bi ganska rådvill vad som ska sättas fram på bordet så alla blir nöjda. Sätt fram det du skrev.


Kram kära Eleonora.

Solstrimmor sa...

Nog är vi trötta på denna kyla! Men bara vi håller ut så kommer våren snart!
Tänk att du kommit igång med så grundlig städning. Jag är inte alls så noggrann längre som förr! Men dammsuger sängarna ofta, det gör jag! Har lite kvalsterfobi...
Grattis till dina år, hoppas du får en härlig fylledag:)

Kramar Eva-Mari

Erika sa...

Stort Grattis på Din födelsedag kära Eleonora. Hoppas du får en riktigt fin dag.

Födelsedagskram

Eleonora sa...

Lisashus:
Skönt att ni hade nästan vindstilla på er promenad. Det är den kyliga blåsten som är otäck.

Gunilla:
Tack vännen.

Agneta:
Visst är det knepigt att få ihop det med så många olika mat"viljor". Det får bli lättast möjliga för mig. Pizza tror jag blir bra.

Erika:
Tack för lång-lång kommentar! Du kan vara glad som har fixat ditt badrum. Det står på tur näst hos mig. Hallen tänkte jag roa mig med att ta idag. Det går så lätt för den är lättstädad och något måste man ju göra även om man fyller år! Tack för grattis hälsningen idag.

Eleonora sa...

Eva-Lisa:

Tack för hälsningen. Mina pärlhyacinter i kruka påminner mig om att det kommer en vår. Vi får hoppas att det går snabbt.

Musikanta sa...

Lax är väl toppen! Det äter väl alla. Vanlig kokt eller ugnsbakad med någon god hollandaise till. Och kokt potatis, mums!

Jag blir riktigt matt när jag hör om allt ditt städande. Jag har nog aldrig dammat några väggar i mitt liv, vad jag vet. Inte min mamma heller tror jag. Hon städade aldrig en dag sen hon blev gift - hade städhjälp tills hon dog. Men jag gör som du, tar ett rum i taget, fast inte så noga som du förstås...

Stor grattiskram igen på födelsedagen från Ingrid

Eleonora sa...

Musikanta:
Tack för grattiskram och mattips! Lax är ok - inte hollandaise - inte potatis. Jag brukar bjuda på Teriyakibakad lax med ris på våren men denna gången tror jag det får bli färdiglagat från en liten krog på Kungsholmen, som har spännande rätter att välja mellan. Då får det kosta litet eftersom jag sparar in på städhjälpen, (fniss)!!

Erika sa...

Nu har jag varit ute och gjort dagens inköp, så nu kan jag med gott samvete stanna inne resten av dagen. Motion fick jag, frisk luft fick jag, handlat fick jag också. Allt i sin ordning.

Vad beträffar bättre bild på tv:n så har det varit utan anmärkning sedan jag kom hit. Bredband kommer jag inte att byta, finns ingen anledning då även detta är helt utan anmärkning. Det som nu är installerat har till stor del med stadsnätet att göra, och alla val som finns tillgängligt, men varför börja byta hit och dit när det nuvarande fungera perfekt.

Sedan är det betydligt dyrare det som finns att tillgå gällande bredband, också där, varför tar på sig mer som inte är nödvändigt, så jag behåller mitt och är så nöjd med det.

Ute är det ca -13 som tur är blåser det inte. Var skönt att komma in i värmen igen.

Önskar dig en riktigt bra helg kära Eleonora.

Tankevågor sa...

GRATTIS i efterskott fina Eleonora! Jag missade dig i år igen...men jag är hopplöst sporadisk just nu i bloggvärlden. Ska försöka blogga lite inlägg denna helg.
Vad är det för spännande restaurang du nämner till Ingrid här ovan? Är ständigt och jämt på Kungsholmen så jag blir glad för tips på bra ställen där.

KRAMAR i massor från Lisbeth

Eleonora sa...

Erika:
Så bra det gick med den där installationen. Nä varför byta om allt fungerar bra, finns ingen anledning.

Lisbeth:
Måste kolla med dottern vad restaurangen heter. Det var hon som rekommenderade den. Men nu blev det egenlaget i alla fall.

Solstrimmor sa...

Hjärtekram till dej idag!

Eva-Mari

Gisan sa...

Det är tur att vi kan promenera inomhus när det är för kallt att ta oss ut. Kramar...

Erika sa...

Har bytt till Blogspot, startat en ny blogg där. Kommer att radera min gamla så den blogglänken du ser här är den som gäller i fortsättningen.

KramKram