måndag 20 februari 2012

GAMLA BÖCKER

I bokhyllan och som dekoration i hemmet
ligger mina gamla böcker. Idén att visa "gamla" böcker fick jag av
Kan rekommendera ett besök på hennes vackra blogg!
Så här ser det ut hos mig.





                                                                  Gamla UGGLAN


Familjebibeln - som i år fyller 100 år - och andra biblar. Vackert knypplat bokmärke, som min kusin Gertrud har gjort till mig inför konfirmationen.



Kunglig prakt från barock och rokoko och Kungliga Slott, ritningar och teckningar


Lilla Katekesen från 1878 står inom glas och ram.

Snart är det dags att göra ett ryck igen i bokhyllan - en del behöver sorteras ut, men var gör man av med alla ointressanta böcker. Man kan ju inte slänga! Hoppas att Lions Loppis fortsätter att ta emot gamla böcker.







8 kommentarer:

lisashus sa...

Så många vackra böcker du har! Så vackert med alla gamla skinnband! Jag inspireras också av Rainas vackra blogg! Den är verkligen inspirerande!
Ha en härlig måndag!
kram
Lisa

STENLYCKA sa...

Hej kära vän!
Vad rar du är som skriver så fint om min blogg, blir så glad.
Vilka härliga böcker du har,visst är det vackert med böcker!
I morgon skall jag gå på bokrean och kolla på nya böcker.
Har inte varit inne och kolla på bloggen de senaste dagarna för vi har vårt barnbarn hos oss som har sportlov. Han är tio år och bor i vanliga fall i Motala, så det blir inte att vi träffas så ofta. Det är så roligt att få rå om honom en vecka.
Önskar dig en fin fortsättning på veckan !
Raina

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!
Böcker kan vara vackra att dekorera med men som du skriver, var göra av med alla som inte längre får plats? Ge till barn som redan har/vill inte ha?
Flera nätvänner har upptäckt/använt sig av Bokbörsen på nätet där man kan både sälja/köpa gamla fina böckerför en billig penning. Kanske kan vara något?
http://www.bokborsen.se/

Ha det så gott vännen och lycka till med utrensingen av böcker! Behövs här med...någon gång framöver... ;-)

Kram, Agneta

Eleonora sa...

Lisa:
Tack snälla - min måndag har varit bra!

Raina:
Underbart när man får besök av barnbarn. Passa på och njut så länge du kan, bloggen kan du ju alltid plocka upp när du har tid senare.

Agneta:
Men tack för tipset, ska definitivt in och kolla på bokborsen.

Stina sa...

Ja, det finns många gamla fina böcker i ditt hem ser jag.
Ha en bra dag du med, du gumman. Kram Stina

. sa...

Oj så många böcker du har samlat på dig. Lilla Katekesen berättade min mormor om, den skulle de lära sig utantill på den tiden, till vilken nytta då som mormor sa senare i livet.

Så vackert knypplat bokmärke du har kvar. Synd att slänga ointressanta böcker, kanske någon om du hör dig för vill har dem, som inte är ointressanta för den eller dem.

Tack snälla för dina kommentarer.

Kramkram

Solstrimmor sa...

Böcker är livet! Du har så många vackra. Jag rensar också ur när det blir för många. Men jag har en väninna som en gång om året hämtar kassen och när hon läst böckerna så vandrar dom vidare till hennes väninnor! Återanvändning är bra!

Så vackra blir tulpanerna när dom är av hög kvalitet, inte köpta på Ica!

Ha det gott.
Kram Eva-Mari

Helena sa...

Underbart med gamla böcker.=)
Min bokhylla skulle också behöva rensas.

Kram vännen!