lördag 17 december 2011

EN VECKA HAR JAG TILLBRINGAT I DALARNA

och varit hos sonen och hans familj.

Förra lördagsmorgonen vaknade jag och marken var vit och trädgården som en dröm med vit snö och frost. Trots att jag inte gillar snö, så föll jag för allt det vackra, vita, orörda omkring mig. Men säg mig den lycka som varar - redan på tisdagen var snötäcket fruset till is och att promenera ute var ett risktagande för såväl lårbenshals som alla andra ben i kroppen.

Innejobb alltså. Lek och spel och TV med älskade Guldlock. Matlagning och strykning i massor - Min älskade sonhustru låg på sjukhus några dagar, så precis ALLT jag gjorde föll i god jord.

På lördagen var det magnifik dansuppvisning i Folkets Hus av flera dansgrupper i åldrarna 3 till ladies ca 50 år. Otroligt välordnat och med över hundra dansare som medverkade. Alla utstyrda i fantasifulla dräkter. Min lilla Guldlock glittrade i mörklila och dansade (i mina ögon) självklart - om inte bäst - så i alla fall nästan bäst av alla tjejerna. Middagen den dagen var Anka med Apelsinsås - ljuvligt gott!! Senare i veckan visade sonen sina matlagningskonster av yppersta kvalitet.

Att få rå om Guldlock var givetvis höjdpunkten på vistelsen. Roligt att jag kunde vara med på  Luciadagen då alla dagisbarnen  - de minsta 2-3 år - samlades utomhus och gjorde ett gulligt  sångspel. Otroligt att de små barnen hade lärt sig så mycket sångtext.

 Att även  kunna bistå familjen med ditt och datt medan mor i huset vistades på sjukhus några dagar kändes välgörande.




Sonen hjälpte mig med inköp av ny data (det blev en HP) och dessutom fastnade jag för en liten, söt, platt kamera från Nikon. Något bra hoppas jag, så att jag kan lägga in bilder här så småningom. Mycket skulle programmeras in i datan och nu har jag även fått Skype, så att jag kan ringa samtal genom datan och se den jag talar med.  Det var ett drömsenario på 60-talet. Tänk att det blev verklighet!  Än så länge känns allt alldeles för nytt för mig - mycket att läsa och notera på varje sida som kommer fram, men trägen vinner - och jag ska verkligen försöka förkovra mig med alla nymodigheter.

Nu gäller det att ta tag i julförberedelserna, men får jag bara vara frisk, så kan jag klara av flera projekt dagligen och då är allt snart avklarat. Matprojekten, att göra köttbullar, lägga in sill och grava lax är det enda som behövs, eftersom Julaftonen kommer att firas hos min dotter som är toppen på att laga läckert julbord. Annandag Jul kommer dotter och son med sina familjer till mig och då blir det nog bla Lasagne som  alla önskar istället för nytt julbord.

Allt gott till mina goa bloggvänner inför kommande dagar och ta det lugnt med alla förberedelser så att ni orkar vara med på Julaftonen, kramar till er alla...........

12 kommentarer:

lisashus sa...

I sena timmen tittar jag in här hos dej och ser att du haft roliga saker för dej! Ja, jag visste ju att du skulle träffa Guldlock i Dalarna!
Har en känsla av att du också gjorde en hel del nytta, för att inte säja räddade kanske det praktiska eftersom sonhustrun låg på sjukhus - vilken tillgång att de hade dej då!!!!

Fina upplevelser du hade med Guldlock där och så roligt att få vara med när det beger sej!
Ja, lite julmat blir det nog här också - allt här handlar om väder och vind - om man kan ta sej någonstans! Man vet ju inte hur vintern tänkt sej iår!
Önskar dej i alla fall lycka till med alla dina bestyr inför julen!
Kramar
Lisa

Syssis små funderingar sa...

Att få rå om Guldlock var kvalitetstid av bästa slaget:) Känns fint att kunna hjälpa barn och barnbarn. Julen kommer nog fast man inte stressar ihjäl sej.

Bloggblad sa...

Skönt att få vara till nytta!

Och visst... tänk alla gånger jag drömde om att ha en telefon som man kunde ta med sig.

För att inte tala om hur jag drömde om att kunna spela in tv-program... döm om min förvåning den gången jag hörde att de hade gjort det på lärarhögskolan, -72... i nåt som hette video.

Solstrimmor sa...

Välkommen hem igen! Så roligt att du har haft det bra och att du kunnat hjälpa till så mycket medan sonhustrun tillfrisknat. Nu får du vila dej lite innan du tar itu med köttbullsrullningen.
Här har det kommit några cm nysnö och allt är jullikt igen. Det gör så mycket för att den riktiga julkänslan ska infinna sej.

Vi ska tillbringa julafton i Falun men åker hem på kvällen för på juldagen kommer makens del av vår stora familj till oss för att träffa tomten och äta julmat. Jag kanske ska bjuda på lasagne istället... nej, denna gång blir det traditionellt med allt som brukar finnas på ett julbord.

Ha det gott och sköt om dej!
Kram Eva-Mari

Eleonora sa...

Lisa:
Tack för din rara kommentar.
Hem till barmark blev det och i vart fall halkfritt - Gudskelov.

Du kommer att ha jättemysigt i jul i ditt fina hus. Det där med julmaten behöver ju faktiskt inte bli så betungande om man (som jag) numera köper rätt mycket färdigt.
Trevlig 4:e advent och kramis.

Syssi:
Jag gör allt annat än att stressa ihjäl mig till julen.

Ingrid sa...

Hejsan!

Så härligt för lilla Guldlocka att få ha farmor hos sig medan mamma låg på sjukhus.

Jag hoppas att det inte är något allvarligt med din sonhustru och att hon blir frisk kvickt igen.

Du kommer säkert att ordna en härlig jul för dina anhöriga.

Lasagne till annandagen har vi aldrig ätit, däremot kroppkakor!

Varm kram, Ingrid

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Läser att du varit aktiv värre och du är duktig som orkar med så mycket :-) Hoppas innerligt att svärdottern kryar på sig.

Men åh vad roligt att du köpt en ny dator och även kamera :-) Gott att få lite ordning på saker o ting för man blir lite less när det är strul med datorn och man måste vänta på att någon annan ska fixa allt.

Lycka till med allt nytt och trevlig julhelg!
Kramen, Agneta

MårsArt sa...

Åh, så härligt med en vecka i Dalarna. Fint att kunna hjälpa till o att få träffa barn och barnbarn.
Visst är det kul med nya teknikprylar även om det tar en viss tid innan man lärt sig dem.
Jag får hem nästan alla barn och barnbarn i jul. Kan serveras annat än julmat här...
Kram
Agneta

Eleonora sa...

Bloggblad:
Jag undrar vad nästa uppfinning ska bli.

Eva-Mari:
Ha det gott i Falun, även om det bara blir för en dag.

Eleonora sa...

Ingrid:
Ja det tar nog några veckor tills sonhustrun är på alerten igen.

Agneta:
Du må tro jag är lycklig åt min nya HP och den tunna och lättmanövrerade kameran!

Hemma på Hasselgatan:
Va härligt att du får alla nära och kära till dig under julen. Lycka till med allting.

Eleonora sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Förr, när vi inte bantade ständigt, MM och jag, åt vi alltid pizza på julaftonen. Så jag tycker inte alls det är konstigt med lasagne på juldagen.

Vilken tur att du kunde hjälpa sonen och ditt lilla barnbarn när mamma låg på sjukhus. Och så skönt för henne att få så mycket gjort tills hon kom hem igen!

Ja, du vet ju vad jag tycker om att åka och hälsa på barnbarn :-) så jag behöver ju inte orda så mycket om det.

Jag är mycket glad över att ingen än så länge kan se mig när jag pratar i telefon - åtminstone inte tidigt på morgonen. Jag skulle väl aldrig få något jobb mer i så fall.

Så roligt för dig att få vara med på dansuppvisningen med barnbarnet! Måste ha varti en upplevelse.
Kramar från Ingrid