fredag 26 augusti 2011

VISST ÄR DET HÖST ....

......... det känns minsann i luften. Trycket ute har varit lågt och det är klart att man känner av en viss trötthet - kanske också ett visst vemod - som tydligen alltid infinner sig varje år den här tiden. Men luften är klar och skir.

Mina underbara pelargoner på balkongen börjar slakna och varje dag plockar jag bort fula blommor. MEN i sin prakt hade den 1 m långa blomlådan hela 55 jättestora blommor. Har fotograferat dem och bilden liggen i "gamla" datorn, som jag ännu inte fått tillgång till. Kanske kan jag så småningom få fram bilderna så att jag kan visa senare. Kan vara fint att se när snön ligger ute?

Gamla datorn ja - det är ett kapital för sig. Den la bara av och det gick inte att rubba cuzern. Har en duktig dotterson med ännu duktigare kompis, som jag har bett om hjälp att justera eländet men grabbarna har ju alltid så mycket omkring sig - så kanske får jag kosta på en dataverkstad att fixa till allting åt mig.

På nya datan har jag försökt lägga in så som det var i den gamla men jag får ideligen frågor - som jag på det tekniska dataspråket inte vet vad de betyder - och svarar då antagligen åt skogen. Så nu har jag ingen e-mail - den bara försvann. Nödrop utskickat till dottersonen idag - hoppas han har förbarmande över en stackars mormor. Funderar starkt (åter igen) på att lägga av ------ Mina bilder kommer jag alltså inte åt och därför ser inläggen så torftiga ut, sorry!

Nu ska här städas litet inför helgen och jag vill önska alla mina goa, rara vänner som tittar in här

                                                      EN SKÖN OCH FIN HÖSTHELG


9 kommentarer:

Lisas torp sa...

Usch, så trist när datorn inte fungerar, eller går sönder! Min pajade totalt här i våras - det var "moderkortet" som var trasigt och då gick det inte att göra något - lika dyrt att köpa en ny, så det gjorde jag....! De har inte många år på sej, datorerna!
Ett bra sätt är ju att lägga över bilder och dokument på ett USB-minne, men det visste du säkert redan.
Hoppas verkligen att det löser sej för dej!
Önskar dej en skön helg! Det verkar ju som om vi får lite sommar då!
Kramar
Lisa

Ingrid sa...

Få så trist det är när datorn krånglar. Hoppas barnbarnen kan hjälpa dig snart. De fixar det säkert!

Ha nu en riktigt trevlig helg!
Kram Ingrid

Erika sa...

Så länge våra datorer fungerar är allt frid och fröjd, men när det plötsligt strular eller som din bara helt sonika lägger av kan man onekligen hålla sig för skratt.
Numera har jag min äldste duktige son på datorer, på alltför långt avstånd. Min fasa är om min bara lägger av. Där nere var det gångavstånd, så var det något kunde jag bara ringa så kom han över, men här är det lättare sagt än gjort med det avståndet. Jag håller tummarna varje gång jag startar upp min att den ska vara okey.

Hoppas dottersonen med kompis dyker upp hos dig inom en överskådlig framtid. :) Vi vet alla att dessa yngre har mer i huvudet är datorer som behöver en översikt.

Ja, nu har nog hösten börjat visa sig lite i taget, en del träd har antagit lite andra färger. Jag bara avgudar denna årstid med alla vackra färger, alla prasslande löv, luften, solen i sitt speciella läge på himlen, dofter som andas höst, den höst där vi kryper in i våra små vrå och tänder värmeljus och bara myser var och en på sitt sätt.

Minns förr när jag gick hem till mina morföräldrar, och kom till den vita grinden utmed det stora Kastanjeträdet, där under plockade jag nedfallna kastanjer och precis där prasslade alla löven under mina fötter. Är övertygad om att det är från den tiden jag bara älskar detta prasslande av löv när jag är ute i höstdagen, antingen som dom gångerna jag plocka kastanjer, eller bara är ute och vandra runt.

Tror att vissa saker i livet man känner mer för och tilltalat mer, ofta kan har sitt ursprung från en tid som yngre som verkligen både gav mycket och betydde ofantligt mycket just då vid den tiden. Hoppas du förstår hur jag menar.

Önskar dig en riktigt fin helg.

Tusen tack för dina goa rara kommentarer. Det värmer.

Agneta sa...

Hej, Eleonora!
Datorerna lägger av efter alldeles för kort tid, numer. Men det är väl meningen att man ska köpa nytt stup i kvarten. Sällan det lönar sig att reparera en dator om den har några år på nacken.
Foton är bra att spara på en CD/DVD/USB så har man allt på samma ställe. Alltid trist att säkerhetskopiera, men nödvändigt.
Hoppas att det löser sig snarast med mailen!
Trevlig helg!
Kram, Agneta

MårsArt sa...

Hoppas att det ordnar upp sig med dina datorproblem.
Min dator kraschade i början av året, så det blev till att inhandla en ny.
Nu sparar jag det jag är rädd om på usb.
Kram
Agneta

Susanne sa...

Det är väldigt frustrerande när man inte kan göra det man vill med sin dator, jag förstår dig till 100%. Som tur är har jag en mycket nära kär vän som hjälper mig med allt när det gäller den här biten. Jag förstår inte heller alla konstiga frågor "den" ställer till mig, så du är inte ensam.
Min blomlåda med "pellor" var också väldigt fin, undrar om jag har någon bild på den? Trevlig helg!

Laila sa...

Tja idag kan man ju inte prata höst precis...
Men jag förstår vad du menar! :-) Visst finns det där i luften.

Hoppas verkligen du får ordning på alla dina datorproblem. Vad i fridens dar gjorde man innan den...?

Stina sa...

Jag svarade inne i den låsta bloggen.;-)
Kram Stina

Musikanta sa...

Det är klart att du inte ska lägga av! Det är alltid roligt att läsa vad du skriver även om du inte har några bilder att visa.

Jag kan rekommendera en extra hårddisk som du för över alla bilder på då och då när du har fått datorn i ordning. Kostar inte så mycket.
Kramar från Ingrid