onsdag 16 mars 2011

MARS - EN SORGENS MÅNAD ....


..... tre av mina nära vänner har avlidit under denna månad.

Margareta - arbetskamrat och vän
Klas - min duktige frisör
Samuel - vän i Seniorföreningen

Jag tänker på dem alla tre och önskar frid över dem.
Snart blir det begravningar och två ska jag bevista.


Dessutom har min käre svåger kommit in på Långtidsvård i Halmstad. Där sitter han mest i en stol och tittar. Vill inte ha TV och orkar inte läsa. Fy vad livet kan bli svårt och tungt ibland.
Inte helt lätt för mig att ta mig dit och hälsa på, med de rygg- och ögonproblem jag har haft.
Kanske kan dottern och jag köra ner över en helg nu när vägarna är torra och fina. Men det är många mil att köra och min dotter behöver så väl sin lediga tid för sig och familjen. Vi får se hur det kan bli. SL finns ju också.

Nej - mars har inte varit någon trevlig månad i år. Nu hoppas jag på att april ska bli finare.


10 kommentarer:

Ingrid sa...

Så tråkigt att du förlorat så många kära vänner och bekanta.

Och så har du din svåger att tänka på, dessutom. Det är tråkigt att se när krafterna och lusten att leva försvinner och den kära anhöriga bara "sitter av tiden". Livet har på något sätt lämnat dem.

Vi får hoppas att våren fortsätter på ett trevligare sätt!

Varma kramar till dig Eleonora!

Dubbelörn sa...

Det är alltid lika jobbigt att mista vänner...

Hoppas du fått din del av sorg för året o resten av året fylls av ljus o glädje :).

Varma omtankeskramar

Musikanta sa...

Ja, det är tråkigt när kära vänner går bort. Din svåger har väl det bra där han är - du slipper i alla fall bekymra dig över att han inte klarar av det dagliga livet. Du har ju ställt upp så mycket för honom under årens lopp. Vi går mot ljusare tider - snart kommer jag upp till Stockholm och muntrar upp dig :-)!
Kramar igen från Ingrid/Musikanta

Stina sa...

Nä, så tråkigt. Vad mycket på en gång. Ta hand om dig gumman. Kram Stina

Lisas torp sa...

Nej så tråkigt för dej! Ibland hopar sej sorgerna på en gång!

Trist med din svåger också, förstår ju att du tänker på honom nu! Så otroligt sorgligt det är när någon hamnar i den situationen och när livslusten bara tar slut!

Hoppas att du får lite lust i sinnet nu när våren ändå är på väg!
Kramar från torpet
Lisa

Erika sa...

Nog är det förunderligt att det händer så mycket sorgligt på bara kort tid. Några människor man känt som alltid funnits där går över till andra sidan. Man kan också tycka det vore mest humant för dem som är kvar, att det sker med lite tid emellan, inte så inpå vartannat. Men livet tar ingen hänsyn så sett, den gör oftast på det viset eftersom tiden har sin gång.

Förstår verkligen om du känner dig nedstämd, med allt rätt kära Eleonora. Sedan har du din svåger att tänka på. Blir så beklämd i det du skriver att han bara sitter och tittar. Det är också så sorgligt när livet klättrat högt på åldersstegen att det då blir på det viset, det känns som han givit upp själva livet.

Jag vill att du tänker på dig själv också, och inte gör för mycket så du blir lidande av det, med tanke på det du själv har.

Kram kära Eleonora. Tänker på dig!

Gunilla sa...

Instämmer! På fredag begravs min pappa i Söndrums kyrka. Ska bli skönt när det är över!

Birgitta sa...

Hittade hit av en slump och nu har jag tassat runt en stund och läst och tittat på bilder. Tråkigt när vänner går bort, men du har minnena kvar. Vilken härlig fåtölj du köpt, precis en sådan som jag vill ha.
Ha det så gott.
Kramar Birgitta

Agneta sa...

God kväll, kära vän!

Tusen tack för tipset :-)
Av en ren tillfällighet hade jag TV:n på i dag då hemtjänsten var här och skulle just stänga av den när jag såg att Tara road började, så där blev jag sittandes, gråtandes....!
Har inte hittat boken på svenska, som jag föredrar.
Har just lagt ut info på min hemsida om Maeve Binchey, vars böcker jag älskar :-)
Tack vare ditt tips hittade jag denna härliga kvinna som skriver så kloka ord ;-)

Om äldrevården skrev jag på min hemsida ett långt och ilsket inlägg i förrgår...URK!

Mars börjar illa för dig, läser jag. Min mamma avled den 10/3, visserligen 1999,men ändå. Mamma är ju alltid mamma oavsett hur gammal man är ;-) Jag är född den 1/3 så vad ska jag tycka om månaden mars?

Hoppas innerligt att din svåger får den vård han är berättigad till för inte är det muntert inom äldrevården.
Med stimulans piggnar de flesta till, men pengar tycks alltid saknas för oss äldre :-( Så det blir anhörigas uppgift att besöka stup i kvarten.

En dag i taget är allt man kan göra och glädjas åt att de vänner du nu förlorat har funnits och berikat ditt liv. En klen tröst måhända, men man blir alltid fattig på ord när livet tar slut för nära vänner.

Ta hand om dig, Eleonora!
Kramen, Agneta

Anonym sa...

Så tråkigt att denna livgivande månad har varit livtagande för dig. Det är tungt när ens vänner går bort. Men samtidigt ger det oss insikt att vi ska vara tacksamma över dem som är kvar med oss... och att uppskatta varje dag vi får vara kvar. Inget är ju beständigt... utom minnena som vännerna gett.
Ge dig tid att sörja men också att glädjas över din vardag, dina käraste... och av solen!

En stor kram till dig.
Eva-Mari