fredag 10 september 2010

Förkylning
Från Wikipedia


Förkylning är den vardagliga, sammanfattande benämningen på infektioner som drabbar de övre luftvägarna och näsans slemhålor. Akut viral nasopharyngit är det vetenskapliga namnet. Förkylning orsakas vanligen av rhinoviruset.
Vanliga symptom är öm hals, rinnig näsa, täppt näsa, nysningar och hosta. Ytterligare symptom kan vara ögoninflammation, muskelsmärta, trötthet, huvudvärk, muskelsvaghet och minskad aptit. Feber och utmattning är vanliga vid influensa. Förkylningens symptom försvinner vanligtvis efter någon vecka, men kan även vara i upp till två. Symptomen kan vara allvarligare för spädbarn och unga barn. Även om sjukdomen vanligtvis är mild och ofarlig så brukar ofta patienter med förkylning ta till medicinsk hjälp i form av receptfria läkemedel och kan bli hemmavarande från skola eller jobb.

Ja så här har jag det nu! Eländigt är bara förnamnet. Det är nu dag 4 och jag bara nyser och nyser.
Tack alla goa rara ni för snälla hälsningar.
Jag tittar in till er och hälsar på när jag orkar.

12 kommentarer:

Stina sa...

Men lilla gumman. Nu får du ta hand om dig så att du blir bra snart.
Stor kram Stina

Ingrid sa...

Fy så jobbigt!
Men nu måste väl förkylningen snart ge med sig. Jag hoppas att vi slipper ifrån det. Det värsta vore om Åke fick den, för du vet väl hur det är när en karl blir förkyld!

Krya på dig kära Eleonora och varmt tack för din kommentar hos mig! /Ingrid

Musikanta sa...

När jag gick i skolan och var borta p.g.a. förkylning (som egentligen inte räknades som sjukdom hemma, men någon gång tyckte väl föräldrarna synd om mig) så skrev min pappa alltid "övre luftvägsinfektion" i sjukdomsintyget. Det lät finare än "snuva"...

I alla fall är det inte något som är roligt när man drabbas av det. Krya på dig och ha det lugnt och skönt och drick varmt och sköt om dig!
Kramar från Ingrid/Musikanta

Stina sa...

Tack, vad du är snäll med dina kommentarer!

Jo, man har så mycket idéer i skallen och det är då tur att man har en familj som verkligen tycker om att hjälpa till med saker.;-)
När jag mår något sånär bra så försöker jag göra saker själv, det jag klarar av.
Om jag vore frisk så kan man ju undra hur det hade varit med en annan alltså. Då hade jag nog kanske blivit byggnadsarbetare med en blandning av inredning också.
Jag skulle vilja ha ett rum som man fick fixa om en gång i veckan och ha hjälp till det, så man fick tala om för dem hur de skulle göra. Det skulle vara kul bara för att få se hur många olika stilar man kan få till.:-p

Nu har vi gjort oss av med så mycket så den här stilen med det svarta och gråa passar bra här, tycker jag. Vi trivs. Ändå är det ju lätt att ta in någon färg, vilken som helst, till dessa grundfärger och det är ju bra.

Efter all utrensning så känns det som att man skulle kunna svänga om ordentligt här hemma med världens största klänning. haha...
Kram Stina


(Måste vara den längsta kommentaren jag gjort på flera månader?:-D

Stina sa...

Oj!, vad lång den blev. Haha...

Gisan sa...

Jag säger "Häck, väck våt fläck" åt den nedrans förkylningen för att den ska lämna dig. Jag hoppas att du blir kry å det snaraste. Kramar...

STENLYCKA sa...

En stor krya på dig kram!
från Raina

Amber sa...

Tocket elände!! Mitt i vintern kan det väl gå an, men nu...

Krya på dig! Varm kram! Grannen! :-)

Anonym sa...

Usch ja med snuva och däppt näsa och snurff och snörff.Hoppas att du snart är bra från eländet.
Surfar runt i natten för jag har snuva i själen. Det är också lite jobbigt.

Inkan©

Anonym sa...

Bädda ner dig i soffan och titta på skräp- eller reprisprogram på tv mellan nysningarna brukar vara lagom förkylningssysselsättning.
Hoppas det snart känns bättre!

Kram på dig.
Eva-Mari

Dubbelörn sa...

Skickar dig varma krya på dig kramar o hoppas verkligen att förkylningen gett vika.

Varm kram

Elisabeth sa...

Krya på dig, min vän... och jag önskar jag hade bott närmare. Då hade jag kunnat hjälpa dig med både handling och annat... jag hoppas du vet det.
Var räddast om dig!

Varm varm kram...