tisdag 8 december 2015

FÖRSTA ADVENT 2015

FÖRSTA ADVENT
 promenerade min dotter och jag till
UPPENBARELSEKYRKAN i Saltsjöbaden.
 
Vår nye kyrkoherde, Thomas Arlevall,
höll gudstjänsten, Saltsjöbadens kyrkokör
och vokalensemblen Alicia medverkade
med vackra julsånger.
 
En fullsatt kyrka som redan hade haft
en tidigare gudstjänst och som senare skulle
genomföra ytterligare tre.  
 
 


 
Snabb promenad hem för att äta en lätt lunch
och sedan reste vi direkt till Stadshuset 
för att för tredje året i rad lyssna till
 Blå Hallens Adventskonsert.
 
 
 




Underbara körer och vacker orgelmusik fyllde våra sinnan med glädje och julstämning och tacksamhet att vi fått tillbringa dagen tillsammans.

Väl hemma igen mot kvällskvisten bjöd min dotter på hemlagad pizza och ett glas rött.
Den vackra musiken stannade kvar i min kropp i flera dagar.

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Nog är det härligt med traditioner, speciellt de fina adventsgudtjänsterna med körer. Var till Kopparbergs kyrka första advent med två av döttrarna och avnjöt vacker musik, men den alltför högkyrkliga prästen predikade så högtravande så det förtog stämningen. Önskade att den för dagen lediga prästen som satt framför oss lett gudstjänsten istället. Hon är helt underbar och kan tala så alla blir gripna. Tänk vilken skillnad det gör! På luciadagen ska vi dit igen och då håller vi tummarna att det är hon som är i tjänst!

Må gott min vän och hoppas du blir lika stickbiten efter nyår som jag är nu!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Ja, vilket utbud det är i dessa adventstider och så mycket vackert man får höra och bära med sej!
Min förra kör "Dalakören" i Sthlm sjöng alltid på första advent i Ulriksdals slottskapell och det var en fantastisk stämning där.
Numera är det väl en annan typ av julkonserter med mina körer - mera profant s.a.s.!
Vilka vackra bilder på Saltsjöbadens fina kyrka.
Jag visste inte att man hade adventskonsert i Stadshuset - det måste vara en upplevelse att få lyssna till musik där.
Ha en fortsatt skön adventsvecka!
Kram
Lisa

MårsArt sa...

Så härliga och minnesvärda konserter du varit på och vilket utbud ni har. Ha en fortsatt skön adventstid!
Kram
Agneta