fredag 17 augusti 2012

ÄNTLIGEN SKÖN VÄRME


Så ljuvligt skönt det äntligen blev - precis lagom till skolan skulle börja och alla semestrar var slut. För oss som inte förvärvsarbetar blev det sköna dagar att få ta till sig och förhoppningsvis kommer det att bli många fler.

Min sommar har varit omväxlande.
Den inleddes vid midsommartid med besöket i Tylösand, där min dotter, dotterdottern och jag tillbringade några dagar och då dottern passade på att fylla år. Vi bodde i min svågers hus och gjorde dagligen besök hos honom på äldreboendet. Den matlagningsduktiga dottern lagade en av svågern önskad festmåltid, som vi tog med till honom och han fick njuta av; moules marinière, bergtunga med färska räkor i vitvinssås och jordgubbar med glass. Litet shopping och kafébesök i Halmstad hann vi också med.


Min nästa semesterresa ställdes till England och Devon - till Dartmouth. Dit reste jag med son, sonhustru och lilla Guldlock (som nu hunnit bli hela 6 år). Vi  bodde i ett mysigt hus ´på landet´- supermodernt inne - byggt med skiffer och hade charmigt grästak. Många och händelserika utflykter blev det från den fasta bostaden vi hade.

Sedan blev det några regniga dagar hemma och så bilade jag till Sigtuna, där jag satt och frös och regn och hagel irriterade, jag hade hyrt ett hus för en vecka, men efter fyra dagar stod jag inte ut längre utan packade ihop för hemfärd.

Här hemma har balkongen och möbeln i trädgården varit en tillgång. På eftermiddagen brukar husens ´tanter´samlas och prata bort någon timme eller två. Det brukar vara trevligt - för det mesta.

Besök har jag haft av två klasskamrater; min ´franska´väninna och min ´spanska´. Snart reser de tillbaka till sina hem igen och så ses vi inte på ett år eller så. Som avslut på denna sommar kommer jag att besöka den ´franska´damen under kommande veckohelg. Det ser jag fram emot.

Ja så har då snart denna sommar gått till ända. Vädermässigt har den varit den sämsta jag någonsin kan påminna mig. Och nu ser jag otroligt mycket rönnbär på träden. Det sägs ju att då blir det en kall vinter. Bäst att ladda upp varma kläder och skor - det är ju rea nästan överallt nu.

Höstsäsongen inleddes igår med besök hos tandläkaren. Inga hål och allt såg bra ut. Det är väl någonting att vara lycklig över?




6 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken omväxlande sommar du har haft och du har fått träffa dina nära och kära på lite olika sätt.

Trist med din Sigtunavistelse! Ja, sommaren har verkligen inte varit den bästa, det känns som om den precis har börjat de senaste dagarna. Så skönt det har varit, men nu ska det visst bli regn igen...!

Det låter mysigt med era tantträffar på gården!
Här rullar det på och mina körer och andra åtaganden har redan satt igång, men på dagarna är jag ju i alla fall ledig, om man bortser från all förberedelse...!:)

Önskar dej en fin och skön helg och en förhoppning om att regnprognosen inte stämmer!
Kram
Lisa

Ingrid sa...

Du har verkligen haft en omväxlande sommar. Mycket har hänt även om vädret inte varit sig riktigt likt.

Vi har också ganska varmt just nu, men solen lyser med sin frånvaro för det mesta i alla fall.

Nu hoppas vi på många varma och fina dagara innan höstrusket börjar. Här på Gotland brukar vi kunna ha fint väder långt in i september.

Varm kram, Ingrid

Musikanta sa...

Det är inte ovanligt att det varma och vackra vädret kommer just till skolstarten. Jag själv har ju jobbat mycket i sommar, så därför har jag inte märkt av så mycket av vädret.

Dessutom mår jag dåligt när det är över 25 grader, så jag har varit ganska tacksam över att det inte varit så varmt.
Kramar från Ingrid

Eleonora sa...

Lisa:
Tack för din rara hälsning. Att man blir så påverkad av vädret är ju också själva 17! Men så är det för mig i alla fall.
Har följt din blogg nästan varje dag, i vart fall då jag varit hemma. Lycka till med höstens alla begivenheter med körer och allt sånt´. Helgen ska jag tillbringa hos min ´franska´väninna i Öregrund. Det blir toppen om bara vädret sköter sig. Sköt om dig. Kramar

Ingrid:
Jag tror Gotland har mycket bättre väder än vi här i mulendeltat. Har läst din blogg nästan dagligen och du är så verksam på den - starkt av dig. Ha en underbar helg och så hörs vi längre fram. Kram.

Ingrid:
Du lilla arbetsmyra - mycket har du haft för dig i sommar men även hunnit med Öland och utflykter med MM. Skönt att höra att du mår så bra och orkar med så mycket. Hoppas vi kan ses till hösten - eller? Stor kramen

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!

Jag önskar dig en trevlig helg med väninnan och så har din höst börjat helt perfekt...inga problem med tänderna och det är guld värt.
Om dina resor under sommaren har jag läst här i din blogg och du har haft tur utom den sista veckan.
Varm kram, Agneta

Mycket annat & lite betong sa...

Inga hål! Det är verkligen något att vara lycklig över!

Du har hunnit med mycket under den här sommaren. Vädret har väl inte varit det bästa men det är skönt att vara ledig och göra som man vill.

Kram från Agneta