fredag 19 mars 2010

FREDAG IGEN ....

..... OCH JAG TYCKER ATT TIDEN RUSAR FRAM!

I morgon är det VÅRDAGJÄMNINGEN - något jag sett fram emot men som egentligen inte syns särskilt väl vädermässigt. Men den kommer, den kommer - VÅREN!

Eftersom min fastighet börjar med stambyte om några veckor, så tänker jag vänta med allt vårpyssel hemma tills det arbetet är över. Skåp, lådor och garderober räcker gott och väl att fixa till under tiden.

På grund av mina svaga händer så är den enda hushållstjänsten jag köper -fönstertvätt - och det blir inte av förrän gatorna är sopade. Och med all snö, som fortfarande ligger kvar, så lär det dröja ännu ett bra tag.

Appropå händer - det är så att min högra tumme saknar brosk - därav det onda och kraftlösa. Så länge det inte blir sämre står jag ut, men kanske måste jag vara inställd på att det kan bli operation.

Och så käre svågern... Han är nu i sin bostad igen och med enda dottern där som iordningställer huset så det ska passa honom. Dörrar får tas bort, så att rullator kan komma fram, ny högre säng införskaffas och div. andra saker som kan behöva åtgärdas. Han blir nog inte helt bra igen - det är lilla hjärtat som inte orkar riktigt som vanligt - men så länge det slår, så ska han ha det bra, varmt och smidigt omkring sig. Hemtjänsten kommer 6 ggr per dag!! Troligen kommer jag att vara hos honom under Påsken.

Igår var jag inne i stora staden bla för att lämna blodprov (har fått en ny medicin som måste kollas noga i början) och så besökte jag min second.hand affär och lämnade in en påse kläder till försäljning. Kunde konstatera att man river och gräver överallt i stan! Byggnadsställningar och avspärrade gator vid den busslinje jag åkte. Utanför Nationalmuseum - på Norrmalmstorg - utanför stora NK och hela Odenplan var vad jag hann med att se. Hur ska man hinna ställa i ordning tills invasionen av turister börjar svälla in?

Nej nu får jag gå till nyttigare saker. Dammsugaren måste fram och mat inför helgen inhandlas. Jag förstår inte varför maten i kylskåpet alltid tar slut så fort? Inte kan det väl vara jag - som äter så litet?

TREVLIG HELG TILL ALLA GOA VÄNNER

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Hejsan Eleonar!
Idag är det faktiskt första riktiga vårdagen. Jag har städat och kunnat vädra sängkläder och mattor på balkongen för första gången på bra länge. Jag tittade just på termometern och det är +7 och fåglarna kvittar och korpen säger korp,korp nere i hagen. Man blir fylld av lust och energi.

Vi behöver nog inte handla något idag, men i morgon ska vi en vända ner på samhället och bunkra.

Ha en fin helg!
Kram Ingrid

Lisas torp sa...

Hej på dej Eleonora!
Roligt att höra ifrån dej igen och att din svåger är på bättringsvägen och att det verkar ordna upp sej för honom.
Så rart av dej att hälsa på honom över påsken.

Ja du, inne i stan är det ständigt uppgrävda gator och bök och stök både här och där. Vid Odenplan är det bara förskräckligt och så har de ju sågat ner de vackra träden där, trots att det säjs att det inte var nödvändigt!

Tiden går jättesnabbt och jag sitter här på torpet bland all snön! Du anar inte så erbarmligt det är, men vid husknutar har det smält undan så jag ser lite knoppar här och där. Det måste vara en väldig aktivitet under snön nu. Idag småregnar det lite och jag hoppas att mycket av snön försvinner då.

Ha nu en härlig helg!
Kramar
Lisa

Mimmi sa...

Hoppas du har en bra läkare för handen. Såg att du var också är Nackabo och om du går på Nackasjukhus så finns det en bra handkirug där. En bekant har opererat båda sina tummar där!!

Helena sa...

Nu har vi ett härligt väder här.
Solen skiner och et är plusgrader så det töar ordentligt nu.
Ja du dessa byxor.
Vilda accepterar dem ju ganska bra.
Visst hon springer omkring i början och försöker dra av dem men sen ger hon sig och låter dem vara på.
Ella däremot är helt hopplös och jag tror inte det går bättre denna gång.
Hon kan varken sitta eller ligga med byxorna på så hon vandrar här som en osalig ande dag ut och dag in.
Efter några timmar blir vi galna och tar av henne byxorna så att hon kan vila.
Fast hon har fått ha dem varje dag i ca 4 timmar i stöten under löpen så vänjer hon sig inte.
Bulldogar är kända för att vara tjuriga men detta tar nog priset.=)
Vila din händer nu och ha en härlig dag min vän!
Kram

Erika sa...

Tack snälla för dina kommentarer. Har tagit en paus från bloggen av olika anledningar. En är att allergin verkligen har satt sin boning i mig. Detta nysande- rinnande ögon gör mig snart tokig. I morgon ska jag hämta ut ny medicin förhoppningsvis hjälper den. Att har denna allergin tar till slut ut sin rätt kroppsligt sett, man blir, och går omkring som en zombie.

Ska också till tandläkaren i morgon och då går väl en halv årslön trots det jag ska göra inte är något stort i sig, endast en koll Men det kostar oavsett, på detta ställe, och det vet vi alla.

Ute regnar det denna söndag och igår låg dimman tät över dagen. Rena gröten på eftermiddagen ungefär så man skulle kunnat skära ut en fyrkant i det hela.

Önskar dig en bra dag.

Kram kära Eleonora.

Amber sa...

Litet vår blev det allt i går, lördag!

Ta det lugnt med händerna du. Att ha ont är inte roligt, det kan ju ta udden av det mesta i lustighetsväg...

Stambytet, ja. Oroar mig något - jag ska ju låta ändra en hel del i mitt badrum. 5 veckor ska det ta, påstår de. Men det vet man ju att det lika gärna kan bli något annat med 5 i, som 15 t ex. Isch!

Kram från grannen!

Viola sa...

Tack för din goa hälsning, här blev det en oförglömlig helg, ett minne för livet....kram

Sara sa...

hoppas du haft en bra helg!
tänk vad tiden rusar - vårdagjämning - den passerade mig obemärkt. Oops :)

kramkram/Sara

MårsArt sa...

Låter inte kul med din tumme-den som man använder så mycket.
Fönstertvätt är något jag gärna skulle köpa. Har fönster som är jobbiga att putsa.
Här är den mesta snön borta.
Nu törs vi väl hoppas att våren är på G.
Kram
Agneta

Elisabeth sa...

Vill bara titta in, och lämna en kram i tanken till dig, min goa och tuffa vän!
Jag känner mig så oerhört priviligerad som har fått möta dig... som äger ett sådant vackert hjärta.
Tack Eleonora, för att du finns...

Varm kram... till dig, varje dag.

Musikanta sa...

Det låter besvärligt med din tumme - hoppas att du inte har alltför ont i den. Måste vara jobbigt med allt annat hushållsarbete också, förutom fönstertvätten.

Åkte ju genom Stockholm ut till Tekniska muséet och hem igen på Strandvägen i helgen. Ditresan gick bra men på hemresan fick vi står i bilkö nästan en halvtimme p.g.a. allt vägarbete!

Din svåger blir väl glad när du reser ner och firar påsk med honom!Han måste vara väldigt tacksam över att du är så snäll mot honom.
Varm kram/M