tisdag 1 april 2008

V Å R E N Ä R H Ä R

För att ni inte ska tro att jag narras 1:a april - visar jag här årets första gullviva. Underbart söt där den står så gul och fin.

Jag kan även glädja mig åt de blå och gula krokus, som jag grävde ner i höstas.



Solen skiner och balkongdörren står öppen och vårdoften rusar in i rummet. Ute är det 10 grader i skuggan och mina livsandar har börjat vakna.
Dom (andarna alltså) tog itu med att plocka ihop saker i källaren som ska skänkas till Lions Loppmarknad, som börjar på lördag i vårt köpcentrum. I morgon förmiddag ska jag köra ner allting dit. Det blev 4 stora Maxi kassar.
Flera av er har kommenterat att jag börjat köra "Viktväktarmetoden" (som jag tycker är den enda som hjälper) för att tappa några kilo. Det handlar inte om så många kilon, utan bara så att jag känner mig mer bekväm med dom jag bär på. Dottern har gjort en 14-dagars meny till mig och den försöker jag följa noga. Uppmuntringen är vin till maten på fredag och lördag.
Lunchen idag var 1 kokt ägg och 4 inlagda sillbitar + 1 knäckebröd med 1 skiva ost (17%).
Middagen blir 1 Viktväktar Cannelloni med sallad och tomat. Den är jättegod och bra att ta till när man inte har ork att laga maten själv. Idag fick det räcka med källarprojektet.
Mellanmål är frukt och morötter - gillar så där lagom - men intalar mig att det är jättenyttigt!
Motionen - gillar inte heller så värst - skulle kunna vara bättre, men jag försöker i alla fall att dagligen ta en promenad. Intalar mig även här att "oj vad nyttigt det är"..
Men på det stora hela tycker jag att det är ganska roligt och "lider" inte ett smack utan gläder mig åt att det ger resultat - varje lördag morgon på vågen.

19 kommentarer:

Ingrid sa...

Åh så vårligt och fint du har det. Några gullvivor har jag inte sett ännu. Vi har haft ganska skönt väder idag här på Gotland och jag har varit ute på en promenad. Det är så underbart nu med all fågelsång och jag är så glad och tacksam för att jag kan höra dem.
Ha det så gott!
Kram Ingrid

Lily of the valley sa...

Hej Konvaljen! Min bloggadress är:
liljekonvalj.blogspot.
Jag använder mig av namnet Lily, så det är väl därför det inte skett några större förväxlingar, får jag hoppas :D
Kul att "träffa" dig :D
Ha det bra
kram Lily

Inkan© sa...

Hej Lily - ååå...kan du inte lägga ut den menyn eller är den hemlig?
Jag skulle behöva få rymligare jeans...he,he. Och det där med vin till lördagsmiddagen låter bra:)

Jag tror inte attr du luras...jag har ju sett blommorna häromkring och buskarna på min gård är skirt gröna nu. Fort går det.

Bilder från min kamera sa...

Så vårlikt det ser ut. Kommer solen fram riktigt ett tag, så smäller det nog bara till och allt slår ut. Det brukar bli så.

Önskar Dig en fin dag!

Kram

Musikanta sa...

Så vackra bilder! Nu äntligen någon som skriver om bantning. Jag håller med dig om att VV är den enda metod som håller i längden. Jag prövade med GI-metoden några veckor och gick upp ett par kilo. Jag gick ner 14 kg med VV för några år sedan. Men då var jag också konsekvent. Det tog över ett halvår. Tyvärr har jag gått upp nästan hälften av kilona igen. Blev riktigt inspirerad av din meny att ta nya tag!

Christina sa...

Visst är det vår!
Härligt med alla fina vårblommor och du är så duktig, motionerar och äter bra.
Önskar dig en skön dag min vän
Kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Woow...helt otroligt...blommar inte förrän i maj här!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan!!

bollebygdsbo sa...

Våren och solen kan verkligen göra under med oss!
Igår när jag gick en hundpromenad hittade jag ju vitsippor. Det gjorde livet lite ljusare.

Tack för alla dina ord hos mig, de värmer också som vårsolen.

Anonym sa...

Hej och godkväll! Nu är det min tur att kika in och hälsa på!

Håller tummarna för att du ska gå ner de kilo du vill ha bort.
VV är nog tillsammans med GI metoden det mest effektiva.
Lycka till!

Unknown sa...

Ojdå, gullvivor har jag inte sett i skåne ännu. Viktväktarmetoden tror jag också på + motion så ska du nog klara det.
Kram

Posinegativa bloggen sa...

Här finns en hel del positivt att glädja sig åt. Tack

Bloggblad sa...

Lycka till! Jag är kass på att följa matsedlar, men vet ju sen gammalt hur jag bör äta... och har i det tysta planerat en långsiktig nedgång, måste ju orka att leva så jämt... har plockat bort en del onödigt och är med i ett promenadlag på jobbet, vi fick varsin stegmätare som morot... och eftersom jag ändå går rätt mycket är det kul att hänga på.

Eleonora sa...

Ingrid:
Sedan sist har även massor med tulpaner slagit ut!!
Inkan:
Menyn ska jag försöka lägga ut men den var för lång så inlägget ville inte ta emot den. Måste fiffla lite så den får plats.
Erika:
Ja du nu går det fort i naturen.
Musikanta:
Oj vad du har varit duktig med din tidigare viktnedgång. Vill du börja om igen så kolla in hos mig. Ska försöka lägga ut menyn.
Christina:
Ja du vännen här kämpar jag på må du tro och det ger resultat!
Bollebygdsbo:
Oj då redan vitsippor. Dom är underbart vackra i all sin enkelhet.
Marskatten:
Tack för din uppmuntran.
Bloggblad:
Promenadlag - det låter kul. Jag hatar att gå ensam - urtrist. Ibland lyckas jag ragga upp något promenadsällskap - då blir det genast mycket trevligare.

Elisabeth sa...

TACK för din alltid så varma omtanke om mig och Carolina... du är väl bara alldeles för underbar!!

Sov så gott, min vän...

BiRDiE sa...

Så FINT det är!

Ang. maten, skulle jag vilja göra detsamma... men äter nog tre gånger så mycket normalt sett *s*

Christina sa...

Kpmmer in med lite solsken från Skåne idag....
Kram vännen

Helena sa...

Vad härligt med lite vårblommor.
Kul att vikten går åt rätt håll och att du tycker att det fungerar bra.
Jag har ju som tur är två hundar som släpar mig runt kvarteret på dagarna.....annars är jag dålig på att gå på planlösa promenader.
Ha en fortsatt mysig dag vännen!
Kram

Eleonora sa...

Elisabeth:
Tack för din hälsning. Blir så glad att se att du har ork titta in till mig när du nu har så mycket omkring dig. Kram,
Birdie:
Jamen du har ett krävande yrke och är en lång och ståtlig kvinna - jag en krympande pensionär - det är skillnaden. Du behöver mycket - inte jag.
Helena:
Jag tycker också ibland att planlösa promenade inte är så kul, men vad gör man ... kan inte simma i badhuset för det är för kallt. Alltså det får bli promenader, kram
Christina:
Blir så glad att du tänker på mig och hejar på - kram.

Gårdsromantik sa...

Vad härligt ni har dett där nere!
Här ligger snön fortfarande kvar.
Längtar så efter sol och grönska!

Kram Maud