fredag 4 juli 2014

SEMESTERRESA TILL ÖSTERLEN

 
 
Sonen och hans hustru har bjudit med sina
svärmödrar på några semesterdagar i
härliga Kivik. Detta är husets förnäma
baksida med inbyggd grill.
Pga av vädret använde vi den inte.
 
 

Gröna Butiken i Orelund blev vårt första besök.
Där fanns underbara grönsaker, ostar, bröd,
marmelader,olivoljor, saft och mycket annat.
 
Lockande varor vackert presenterade

Utomhus växte Daggkåpan utmed hela muren och denna
vackra urna avslutade enheten

Bilen förde oss vidare till Saga Keramik, där hennes höns var
mer på vägen än i hönsgården.

Inte alls skygga för vare sig människor eller trafik



Saga Keramik hade en magnifik verkstad med all maskinell utrustning som behövs vid
tillverkningen. Hon var mycket generös och delade med sig av sina kunskaper till oss.

Vackra muggar med fjärilsmotiv

Underbar kaffekopp i ljusgrå keramik

Fler modeller av Sagas alster
Vi handlade några vackra föremål - sedan körde vi åter till huset för att ordna med middag.
Vårt rara värdpar bjöd på en underbar middag bla med lax och dillstuvad potatis och gott vin därtill.

Mätt i magen - mycket fröjd för ögonen och förståss luftombytet, gjorde att jag sov skönt hela natten.
I morgon blir en annan dag, som jag berättar om senare.

8 kommentarer:

Stina sa...

Härligt! Jag har ju bott några år på Österlen. Innan jag var färdigutbildad sköterska så plockade jag äpplen och päron i Kivik åt deras musteri på hösten.:-) Kram

Ingrid sa...

Så härligt det ser ut! De där muggarna var väldigt vackra.
Kram

Blommiga Rutan sa...

Så trevligt! Vilken fin son och sonhustru du har!
Österlen är så vackert, har bara varit där en gång men är sugen på att åka tillbaka .

Kram Anncarhrine

Solstrimmor sa...

Så härligt! Du har underbart generösa barn som tar väl hand om dig! Österlen är och förblir en dröm hos mig. Av olika anledningar blir det ingen resa ner för mig. Kanske längre fram?

Ser fram emot fortsättningen.
Kramar från Eva-Mari

Lisas torp sa...

Vilka härliga platser och bilder du visar! Det låter som ni har en härlig tillvaro! En riktigt skön och fin semesterresa önskar jag dej!
Kram
Lisa

Eleonora sa...

Stina:
Roligt att du bott i Kivik och plockat äpplen där. Jag lägger ut en fortsättning med besök på Musteriet - kanske du känner igen dig?

Ingrid:
Om du visste så mycket vackert porslin hon hade att visa. Det var bara jag som glömde fotografera allt. Muggarna var såå söta!

AnnCathrine:
Försök att komma tillbaka - det finns så väldigt mycket fint att titta på. Ja du mitt värdfolk var väldigt generösa och mormodern och jag fick ingenting göra!! Ren semester alltså.

Eva-Mari
Låt din dröm bli sann - bestäm dig bara "att" ... nu åker jag ...
Såå mycket fint att titta på och så många glasblåsare, keramiker och konstnärer som det finns att besöka!!

Lisa:
Nu blev det inte en hel vecka, men de 5 dagarna kramade vi ur så mycket vi kunde!

På hemresan tog SJs el (!) slut i Nässjö - så där fick vi vänta ½timme, men jag åkte ståndsmässigt i I klass, så det gick att uthärda med den service tåget erbjöd.

Musikanta sa...

Har varit på Öland några dagar och inte haft tillgång till min dator - därför har jag inte kommenterat tidigare.
Fina bilder du visar och vackra keramikalster. Målar hon muggarna själv eller är det något sorts tryck?
Trevligt att familjen bjöd båda svärmödrarna på semesterdagar samtidigt. Alltid roligt att träffa varandra tillsammans.
Kram från Ingrid

Bloggblad sa...

Vilken härlig utflykt! Berikande för själen med så mycket skönhet.