onsdag 11 december 2013

ADVENTSPYSSEL

I matrumsfönstret blommar min urgamla
Flamingo helt tokigt och vid adventstaken
har tekoppen prytts med en hyacint

Tekoppen i närbild

I köket lyser min mammas gamla adventstake
På bordet finna hyacinter på egen broderad duk


Ett av gavelfönstren har en ny stjärnlampa
och en vit dubbel julstjärna

Gavelfönster nr 2 har också en stjärnlampa
och röda julstjärnor vid sidan om

Mot balkongen lyser denna ljusgrupp och på
fönsterbrädan syns även mina småtavlor

Ytterligare hyacinter pryder den gamla byrån

Julklapparna samlas på denna stol litet peu om peu

Så här har jag pyntat i mitt hem inför helgerna i december. Till Julaftonen kommer även granen att ställas in - men inte förrän på Julaftons morgon tänds den för första gången i år. Alla har vi olika seder och bruk - så här gör jag.


7 kommentarer:

Syssis små funderingar sa...

Härlig julstämning hos dig. Hur ska man hålla liv i flamingo-blomman, fick en nämligen:)

Solstrimmor sa...

Så mysigt du har gjort det! Riktigt juligt redan. Flamingon är ju fantastisk som bara blommar och blommar! Och rätt färg har den också.
Kom aldrig iväg på julmarknaden vid Gruvan. Det var -14 och då valde vi att träffas här istället. Jag hatar att frysa!

Må så gott!
Kramar från Eva-Mari

Hillevi sa...

Så sött med hyacinten i den vackra meissenkoppen!

Eleonora sa...

Syssi:
Jaf vattnar ganska sparsamt och ibland har jag glömt den. Den har nästan ingen jord kvar i krukan men kan du tänka dig att den blommar om och om igen. Fantastisk snäll är den.

Eva-Mari:
Förstår att du inte gick till Gruvan i -14 grader! Hur gick det på dansen. Hörde av sonen att Emma hade varit så duktig. Ha det gott min vän och kram.

Hillevi:
Tack för din titt hos mig och välkommen tillbaka.

lisashus sa...

Så fint du har pyntat inför helgerna som kommer! Det ser verkligen jullikt och inbjudande ut!
Ja, alla har vi väl våra traditioner och vanor! Det låter mysigt med granen sen!
Snoriga kramar från
Lisa

Eleonora sa...

Lilla söta vännen - hoppas att du snart återhämtar dig och blir piggelin igen. Kram vännen min

Bloggblad sa...

Så fint du har det! Här är det bara fejat och klart i vardagsrum, hall och kök. Fast inte julpyntat - bara lite lagom till advent.