lördag 9 november 2013

BESÖK AV MIN BLOGGVÄN MUSIKANTA

Min rara bloggvän Ingrid "Musikanta"
kom på besök hem till mig.
Såsom Kantor Emeritas ville Ingrid besöka
min kyrka - Uppenbarelsekyrkan - och
därför började vår rundvandring i Saltsjöbaden
i denna fantastiska kyrka.
 
Arkitekten heter Ferdinand Boberg och
kyrkan stod färdig för invigning 1913.
Vi har alltså firat 100-års jubileum i år.
Uppdragsgivare var K A Wallenberg, som
överlämnade kyrkan som gåva till
Saltsjöbadens församling.
 
Det vita marmoraltaret lyser som en
uppenbarelse!
 
Dopfunten i mörk granit - Carl Milles.
Här är de två äldsta barnbarnen döpta.

Det Wallenbergska gravkoret är klätt med guldmosaik.



Vi gjorde en promenad nere vid Hamnen. Där blickar
Alice Babs ut över den vackra viken

Konstnären heter Peter Linde

Hamnen var helt tom på de stora, mäktiga segelbåtar som brukar ligga där
under sommarmånaderna.

Solen lyste på oss och vi fick en skön promenad.
Sedan var det gott att komma hem till den
framdukade lunchen.
 

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt att få gå på utflykt med en god bloggvän.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

MårsArt sa...

Visst är det en speciell känsla i kyrkor. Jag tycker så mycket om Domkyrkan i Linköping.(Min älskade hemstad som jag saknar sååå). Där känns historiens vingslag-milt uttryckt!
Ha en fin helg.
Kram
Agneta

Bloggblad sa...

Roligt att påmdet hör söttet få besöka en kyrka som jag aldrig varit i. Saltsjöbaden ligger ju lite avsides för den som bara besöker storstaden som hastigast ett par gånger per år.

Bloggblad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bloggblad sa...

Ursäkta mig för att det blev så många kommentarer. Det såg ut att ha halat upp sig, och då tryckte jag flera gånger...

Syssis små funderingar sa...

Vilken fin kyrka. Härligt att få nya vänner via bloggandet, och att kunna träffas :)

Unknown sa...

Låter så mysigt med bloggvännen på besök.

Kramen från Eva

Blommiga Rutan sa...

Godkväll!

Vilken vacker kyrka och en fantastiskt fin dopfunt.

Så roligt att du hade trevligt sällskap på "bröllopsdagen".

Kramar Anncathrine

Musikanta sa...

Tack för senast och för en väldigt trevlig dag! För att inte tala om den goda lunchen du bjöd på med dina egna inlagda plommon till efterrätt.

Du vet ju att jag sedan länge hade önskat att se denna unika kyrka. Och så fick jag dessutom en guidad rundtur i Solsidan, som jag hittills bara sett glimtar av från teveserien. Ett besök som jag kommer att minnas mycket länge.
Många varma kramar från vännen Ingrid/Musikanta.

Solstrimmor sa...

Vilken magnifik kyrka! Och den vackra bysten av Alice Babs hann ni också beskåda. Roligt med bloggvänners besök! Du hinner väl komma upp innan jul?

Kramar från Eva-Mari