onsdag 11 september 2013

BESÖK HOS BLOGGVÄNNEN INGRID I SÖDERKÖPING (MOGATA)

 
Vännen Ingrid hämtade vid Norrköping Station
och tog mig genast på sightseeing.
I Norrköping finns en vacker kaktusplantering.
Jag tror alla kakturarter var representerade.
 


Hela Karl Johans park var underbart vacker.


Formklippta tujor mot gatan och uppstammade
rosor mot trädgården - ljuvligt!

Kaktus i närbild.


På en något undanskymd plats fann jag denna
söta "installation" i
SÖDERKÖPING.

Väl hemma hos Ingrid och hennes make,
bjöds på en god middag och vin
och vi satt länge, länge och samtalade
vid matbordet.

På lördagen var det GÄSTABUD i Söderköping
och vi började en rundvandring för att se alla
tidsenligt uppdressade människor och, för att
kolla in alla fantastiska affärsstånd, som bjöd
på många olika saker att fördjupa sig i, såsom
bakning, svarvning, fäxtfärgning, smide osv

På torget stod denna resliga kvinna.

De här männen bakade bröd och det doftade gudomligt.

De här ungdomarna - riddaren och prinsessorna - var
såå fint klädda.

Tänk att  - mitt i  denna medeltid - få se en
så kär gammal tingest som denna telefonkiosk!

Här passerar vi biskop Brasks hus!
Extra roligt, eftersom han lär figurera lååångt ner i
min släktforskning.

Detta är de kända kvarteren där Madicken
spelades in för TV.


Så var vi då framme vid St. Laurentii kyrka, där "1302 års
kröningsceremoni" av kung Birger Magnusson
 (som till Magnus Ladulås)och hans hustru Märta
 skulle äga rum.
Teater Sythercopie spelade upp förnämliga
scener för oss - helt i tidsenliga dräkter.
 

Kyrkan - innan alla åhörare kommit på plats.

Det kungliga följet. 

 Efter seremonins slut, gick jag för att se på de gamla, vackra guldkronorna,
som blivande brudar kan få låna vid giftermål.



Denna vackra brudkrona bar min värdinnas dotter
vid sin vigsel. Kronan är från mitten av 1700-talet.

En promenad i solskenet blev det också utmed
Göta Kanal. Så många människor var ute i det
vackra vädret och jäms kanalvägen var det
bitvis svårt att ta sig fram.

Läcker husbåt hade lagt till vid kajen.


Ingrid och jag fortsatte vår  promenad längs kanalen -
 och så kom vi till Söderköpings Brunn.

Dessvärre (f´låt) hade man hedrat en konstnär med att
föra upp hans konstverk utmed Brunnsparken.
I mitt tycke - ett anskrämligt, rostigt verk.


Söderköpings Brunn


På söndagen skulle min värdinna vara kantor
i Östra Husby kyrka och hennes make och jag
följde självklart med. Det var en fröjd att få
lyssna till Ingrids mäktiga spel på orgeln och
ävenså att få höra Per Linderoths fina
predikan - helt utan manus!

För att komma till kyrkan fick vi färja
från Stegeborg slottsruin.

Östra Husby kyrka - så stilren och asketisk.

Min kära vän i arbetstagen.

 

Före Swebus avgång från Norrköping hade vi tid att göra
en liten avstickare inom Mogata. Här är det gamla
Tingshuset.

.... och Mogata kyrka.

Hemma hos Ingrid  hann vi även med att träffa vår
gemensamma bloggvän Bokblad. Vi hade mycket
att prata om så det blev flera timmars oavbrutet snack
och många glada skratt.

Jag mellan gulliga Marianne och gulliga Ingrid.
Vilka toppentjejer!

Så blev det hemresa och vårdparet förde mig till
Swebus hållplats i Norrköping.

Genom denna porten har mina barns farmorsfar
vandrat många gånger-


Denna fantastiska weekend har fyllt mitt vetande, sinne, hjärta och minne med så mycket nytt och  gott att det kommer ta lång tid för mig att smälta allt.

Den underbara staden Söderköping med sina fina kvarter och alla minnesmärken - de vackra landsortskyrkorna - alla människor som gått man ur huse och vacker musik icke att förglömma.

Tack mitt rara värdfolk - Ingrid och Kent - hoppas jag kan återgälda.

KORRIGERING: Kyrkan som Ingrid spelade i heter Östra Ny och inget annat!!



10 kommentarer:

lisashus sa...

Men göta-petter, du har ju varit i mina trakter ju, även i Östra Husby kyrka - den byn där jag bor!

Visst har vi en vacker park i Norrköping och så passande att det var gästabud i Söderköping vid ditt besök! Själv har jag haft fullt upp med allt möjligt och inte hunnit besöka den lilla rara staden!

Vilken härlig tripp du hade!
Så många fina bilder du visar!
Kram
Lisa

Eleonora sa...

Lisa: Va roligt att höra - nu vet jag ju ungefär var du bor. Kommer du att bo närmare Norrköping efter flytten? Ha det gott!

Bloggblad sa...

Det var roligt att läsa och se din version av helgen! Och förstås jätteroligt att träffa dig.

Ni hann verkligen med mycket!

Eleonora sa...

Bloggblad: Såå trevligt att få träffa dig också. Ingrid och du kan vara glada åt att ha varandra.

I går var Ingrid och jag på stan och köpte färger till hennes tavlor och så åt vi lunch ihop. Såå mysigt.

Solstrimmor sa...

Roligt att se vad du varit med om, och ännu roligare nu när jag hört dig berätta om trippen... på riktigt! Tack för en trevlig eftermiddag tillsammans med dig och söta Guldlock! Snart ses vi igen.

Kramar från Eva-Mari som önskar dig en fin hemresa på måndag.

Eleonora sa...

Solstrimmor: Tack, jag kom gott hem och det gick väldigt fort denna gången. Såå trevligt att få träffas igen. Kram

Fågel Blå sa...

Ser ut som du haft det toppen, vilka härliga bilder du delar med dej av tusen tack!
Kul att träffa likasinnande,
Och så vill jag passa på att tacka för dina rara kommentarer på min blogg, så glad jag blir.
Önskar dej en fin Fortsättning på veckan
Kramar Kathrine

Blommiga Rutan sa...

Vilken trevlig helg!

Söderköping är verkligen en liten pärla, en underbar liten stad.
Vi var där förra sommaren, så fint överallt.
En "Madicken tur" gick vi på, det var jätteroligt, älskar dom filmerna.

Önskar dig en fin vecka

Kram Anncathrine

Eleonora sa...

Kathrine: Fint var det i Söderköping - önskar dig en fin vecka också.

Anncathrine: Madickenhusen är så rara och hela Söderköping en så mysig plats.
Du ska också ha en fin vecka.

Laila sa...

Det ser ju ut som en helt underbar trip du fått vara med om! :-) Det var länge sedan jag var i Norrköping och tittade på kaktusarna. Det är ju så läckert!

Eleonora... Goda nyheter i min blogg om anst. intervjun. ;-)