tisdag 12 mars 2013

FLER GAMLA MINNESSAKER

Tack för era rara hälsningar och uppmuntran till att jag skrev om mina gamla minnessaker.  Det finns ju alltid många minnen i ett hem - så här följer en ny liten bildkavalkad, som jag hoppas ska kunna bli lika gott uppskattad.





Många gamla familjebilder har jag men har reducerat till
några få till en vägg i hallen.
Detta är på Carl och Engla Wilhelmina och deras 10 barn -
 dvs min morfar och mormor.
 Den större flickan i vit klänning i främre raden är min mor.
 

Vid mitt skrivbord sitter denna älskliga lilla sidentavla
 

Tavlan som jag vunnit i ett "skoj"-lotteri -
målad av en kär gammal vän från Smålands-tiden
 

Serviettringen är en doppresent och spetsnäsduken fick jag till min konfirmation
 


För 25 år sedan fick vi flickor på arbetsplatsen varsin vacker keramikand.
Han välkomnar i min hall

Min kära postgula leksak, som jag sålde år 2009

Just nu pågår Operation Lådstädning hemma hos mig. I en stor byrålåda har jag diverse papper och minnen från mina föräldrar. Igår sorterade jag ett tjockt kuvert med fotografier och nu ska jag ut och hitta fotopapper, så att jag kan göra ett album och fästa bilderna och även skriva vilka personer som finns med. Efter mig finns nog ingen som känner igen personerna som blivit fotograferade. Min far var intresserad av att fotografera, så det finns en hel del kort att plocka med. Synd bara att papperskvaliteten är så dålig, han hade nog inte råd att köpa dyra papper. Framkallning och allt bakomarbete gjorde han själv hemma i en garderob i föräldrahemmet.

Från gamla betyg ser jag bla att min mamma - som gick i Adolf Fredriks skola i Stockholm - hade ett avgångsbetyg med 1st A, 6 st a och resten AB - det var en studiebegåvning som inte gavs tillfälle att få studera vidare. Det fanns 10 barn i familjen, så troligen fick något  annat syskon  den chansen.

Jaha det tog 4 timmar att sortera, beskära och limma in alla fotografier som pappa producerat i sin ungdom. De flesta var från 1915-1925 och jag kan åter igen notera att modet var otroligt tjusigt och charmigt. Både damernas finkläder och även vardags- o arbetskläder. Och lilla pappa var alltid klädd i fin kostym och stilig hatt.

Om man nu ska tro på Vädergudarna, så säger dom att det ska bli mer snö och kallt
ännu en tid framöver. Jag tycker att det kunde räcka nu med vinter och ser verkligen fram emot sol och värme - mer än jag någonsin gjort tidigare.

Sköt om er kära vänner och kram från er ELEONORA


5 kommentarer:

lisashus sa...

Så många fina minnessaker du har - inte minst dina gamla släktfoton! Jag är ju extra sva för gamla foton själv, så jag beundrar din vägg här!

Visst är det bra fatt städa lådorna ibland, frågan är väl hur mycket som ska slängas...!:)
Ja, vintern vägrar släppa greppet! Här har det snöat inatt och ännu ett lager som ska smältas men men minusgrader blir det nog svårt!
Kram
Lisa

Musikanta sa...

Så många gamla fina fotografier du har! Visste inte heller att Engla var ett så gammalt flicknamn. Intressant. Visst var det synd att din mamma inte fick studera när hon hade ett så fint avgångsbetyg, men med nio syskon var det väl inte så lätt. Det gick ju tydligen bra för henne i alla fall.

Här snöar det som i ett litet snöfall i en glaskula utanför fönstret. Har hållit på hela natten och fortsätter nu under dagen. När ska denna vinter sluta, undrar man.
Ha det gott och stor kram från Ingrid

. sa...

Jag tycker det är så roligt att se dessa gamla foto från förr, även om jag inte känner personerna. Det finns så många historier bakom varje bild, varje familj. Min mammas slutbetyg bestod av lilla a samtliga ämnen utom i gymnastik, för det var något som inte tilltalade henne.

Säger som du Eleonora, på den tiden var det inte studera som var prioritet ett. Den intelligensens min mamma hade gick till spillo, i form av ett mycket bra yrke. Med det läshuvudet hon hade.

Så mycket fint du har kvar. Jag har också börjat skriva under varje bild, för den dagen vi inte finns mer, tar vi ju med oss all information vem som är vem.

Tack för att du visade och delar med dig till oss.

Kramkram

Gunilla sa...

Det är oerhört viktigt att vi bevara alla dessa kulturskatter och för informationen om dem vidare.

Agneta sa...

God kväll, Eleonora!

Åh, vad roligt att se alla dessa fina gamla foton. Känner igen klädstilen och frisyrerna som är samma på det få foton jag har av mormor&morfar och alla barnen, även dom i fina kläder.

Men visst borde man skriva vem som är vem för det glömmer man bort.

Hoppas på att kommande generationer är intresserade.

Ett trevligt pyssel som ger nostalgi!

Även om våra mödrar hade bra betyg i skolan men inte fick utbilda sig vidare så hade dom viktiga kunskaper att föra över till barnen, icke att förglömma.
Har många barn haft nytta av.

Varm kram, Agneta