fredag 20 juli 2012

NÅGRA DAGAR I SIGTUNA

Jag hyrde ett litet hus i Sigtuna för att vara där en vecka. Två dagar försvann hemma i regn och rusk men på måndagen startade jag bilfärden mot sista "semesterveckan".
Klicka på bilden så blir den större

Det här gulliga huset blir mitt för en vecka.

Utsikten mot Mälaren är så vacker.

Rådhuset - byggdes ca 1740 och är en populär vigsellokal.

Storgatan har många gamla fina skyltar och lyktor.

Jag var tidigt ute på morgonen - annars trängs här turister
från hela världen.

Stadiga vikingabåtar ligger utmed Strandpromenaden.

I hamnen låg många stora, tjusiga båtar.

Hamnkiosken, som hade blivit större sedan förra året.

Promenaden kantas av mycket fåglar och gula näckrosor.

På hemvägen fann jag denna info-tavla.

.... och här bodde han.


Sigtuna grundades på 970-talet och blev Sveriges första stad. Sveriges första mynt präglades i Sigtuna år 995!!
Här finns mycket att se och upptäcka - runstenar, kyrkor, närbelägna slott, Sigtuna-skolan mm.

Man känner sig ganska liten när historien går så här långt tillbaka i tiden.

Tyvärr hade jag regn, rusk, hagel och kyla - utom då jag kom och dagen jag reste hem. Det blev mycket läsning kan jag säga. Barnbarnen som skulle vara med mig, blev förhindrade att komma pga sommarförkylning med hiskelig hosta och annat, så jag tog hem en dag i förväg.


Hej då fina huset och tack för mig.


6 kommentarer:

Musikanta sa...

Du var inte ensam om att ha dåligt semesterväder. Du hade ju i alla fall ett helt hus att bo i - tänkte på alla de i de tusentals husvagnarna som vi såg överallt på Öland. Kan inte ha varit roligt för barnfamiljerna med ständigt regnande från morgon till kväll.

Synd att barnbarnen blev sjuka, trevligt med sällskap. Men du såg ju och upplevde en hel massa under de här dagarna ändå. Vackra bilder också medan solen visade sig!
Kramar från vännen Ingrid

Ingrid sa...

Så fina bilder från Sigtuna, men så trist att du hade så dåligt väder. Och att barnbarnen blev sjuka givetvis. Det går inte alltid som man planerar.

Ha en trevlig helg!
Kram, Ingrid

MårsArt sa...

Underbara bilder från Sigtuna.
Jag har aldrig varit där, men i DET huset skulle jag kunna tänka mig att flytta in.
Ha en skön helg.
Kram
Agneta

Solstrimmor sa...

Så synd att vädret var som det var! Sigtuna är ju en sån idyll och huset du hyrde rena drömmen!
Så här mycket regn har jag inget minne av att jag upplevt tidigare. Jordgubbarna har ruttnat och nyplanterade häcken har fått bladmögel. Inte kul alls! Men än har vi sommar kvar och det var då sjuttsiken om inte det ska bli riktigt sommarväder snart!! Synd om dom som har semester mitt i det blöta.

Kramar och ha en fin helg.
Eva-Mari

Gunilla sa...

Sigtuna är fint! Nu har jag inte varit där på länge men på 70/80-talet var jag en flitig gäst i denna lilla stad. :)

Laila sa...

Åh det är så mysigt där! Har varit där redan några gånger i sommar. Det tillhör att man äter glass ute vis bryggan sen. :-P